Pukkelpop 2010 napret

Na tien voorpretblogjes is het tijd voor een Pukkelpop napret blogpost. Aan de 25e editie van dit jaarlijkse alternatieve muziekfeestje in Kiewit-Hasselt kwam gisteren een einde en ik heb nu een slaapgebrek. Bedankt Chokri ;-) Deze editie was om persoonlijke redenen overigens heel mooi en leuk maar met vlagen ook bizar. Muziek en vrienden bleken dé perfecte combinatie dus bedankt allen. U know who u are!

Als je mijn blogarchief bekijkt zie je trouwens dat ik elk jaar een andere draai aan mijn Pukkelpop verslagje probeer te geven. Dit keer wordt het een opsomming van de twintig bands die ik in de afgelopen drie dagen gezien heb. Officieel heb ik er nog iets meer gezien maar een of twee nummers van een bandje tel ik niet mee.

En niet om het mezelf makkelijk te maken maar gewoon, omdat ik geen zin heb in een compleet verslag op een luie zondagmiddag. Ga maar lekker zelf googlen ;-) Bij elk bandje staat één woord dat in me opkomt als ik aan hun Pukkelpop optreden denk. Onderaan staan de vijf bands die mogen meedingen voor de 'top 10 concertlijst' die ik elk jaar maak. Wordt vervolgd dus…

Donderdag –>

We Are Scientists: Nerds
Black Rebel Motorcycle Club: Zwart
Goldfrapp: Kitsch
Tame Impala: Psychedelisch
Mintzkov: Verrassend

Vrijdag –>

The Cribs: Legende
Foals: Leerproces
Kele: Blij
Ou Est Le Swimming Pool: Tragiek
We Have Band: Dance
Gallows: Stoer Moshpit
Avi Buffalo: Vals
Hurts: Eng
The Van Jets: Populair

Zaterdag –>

The National: Tegenvaller
Funeral Party: Koebel
Surfer Blood: Jong
The Drums: Cool
The Aggrolites: Swingend
Sleepy Sun: Betoverend

Winnaars –>

1. Foals
Mathrock op zijn best en oh, wat hebben ze veel bijgeleerd in de afgelopen twee jaar.

2. Tame Impala
Piepjonge Australixc3xabrs die muziek maken die niet bij hun leeftijd past en heerlijke lange nummers spelen.

3. Kele
Bloc Party nummers zijn beter maar Kele heeft er weer zin in en die spelvreugde zorgde ervoor dat ik dit optreden beter vond dan de laatste twee Bloc Party concerten die ik zag.

4. Goldfrapp
Blijkt inmiddels een soort van kitscherige synthesizerpop te maken maar weet door stem en verschijning toch te overtuigen.

5. Mintzkov
Ondanks het feit dat de zanger niet toonvast is (dan kan de beste overkomen nietwaar?) en ik maar twee nummers van de band kende overtuigde de band vanaf liedje nummer een.

Ik zeg: Op naar Pukkelpop 2011…

19 gedachtes over “Pukkelpop 2010 napret

  1. Exc3xa9n woord per band, zou ik ook eens moeten proberen, was ik zo van mijn blogachterstand af ;-) Kan me overigens wel vinden in de meeste typeringen, voor zover ook gezien. O, en ter correctie: bij Gallows was een zgn. ‘circle pit’ gaande. Maar ja, dat zijn wel twee woorden :-)

  2. @Tiny: Right!

    @Indindo: Dat ook maar er was ook nog ’n ordinaire moshpit, a ‘wall of death’ en het bouwen van een pyramide. Zo krijg je inderdaad lange verslagjes ;-)

  3. @Jacqueline: Kreeg je op vertoon van dat bandje ook onbeperkt eten en drinken? LOL

    Het moet trouwens niet gekker worden, ondanks factor 50 ben ik toch gekleurd door de zon, ik heb op mijn rechter onderarm nu een witte streep waar dat bandje heeft gezeten…

  4. @Rinus: Wat wil ik nog meer? Hm, dat festivals wat minder vermoeiend worden, dat zou wel wat zijn maar ik vrees dat dit niet gaat lukken ;-)

  5. @Pim: De ochtend erna werd ik er via Twitter op geattendeerd. Was schokkend om te lezen omdat ik de band nog gezien heb tijdens hun optreden. Triest!

  6. Ik houd wel van zo’n blog nieuwe stijl ;-). En nog nooit kende ik zo weinig bandjes, dat viel me tijdens Lowlands ook al op (die line ups hebben dan ook een overlap van minstens 75%), ik ben er echt helemaal uit! Maar vind het niet erg geloof ik. Fijn dat jij een bizar, maar gezellig weekend had.

  7. “Hurts: Eng” LOL

    Je was er trouwens snel bij met je report. De mijne zit nog in de pen. Tipje van de sluier: Het was een top-editie!

  8. @Borg: Lekker snel ook, mij bevalt dit ook prima :-) Wat betreft de bandjes, gelukkig heb ik Indindo, die houdt me altijd keurig op de hoogte.

    @Joost: Doen!

    @Marco: Haha, vond ik ook echt hoor. Enne, ben hxc3xa9xc3xa9l benieuwd naar jouw verslag!

  9. Het moet wel goed zijn geweest als Sleepy Sun ‘betoverend’ was en toch niet de top-vijf haalt!
    (Maar aan de andere kant, is de tovenaar die een mens in een wandelende tak verandert, eigenlijk niet ook betoverend?)

  10. En oh ja ‘math rock op zijn best’? Betekent dat dat het hogere wiskunde was of hebben ze er dan juist iets toegankelijks van gemaakt?
    Ik zal vanvond eens luisteren (met rekenmachine en ruitjespapier bij de hand).

  11. @Rencapy: Wat betreft Sleepy Sun, ik kende de band vooraf niet dus het materiaal was mij niet bekend. Meestal haalt zo’n band dan de jaarlijst niet omdat het altijd leuker is om iets bekends te horen. Zoiets zal het zijn.

    Heb je op de wiki link geklikt? Het is wat mij betreft Mathrock maar dan op een toegankelijke manier.

  12. Ik moet bekennen dat ik van de moderne mathrockbands uit het wikipediaoverzicht nog nooit had gehoord. Ik stelde me er een soort glitch pop met gitaren bij voor. Hoe dan ook, gisteren heb ik naar Antidotes van The Foals geluisterd en ik vond het een aangename verrassing. (Waarbij ik wel moet zeggen dat ik het voornamelijk hoorde tijdens een zwaar verregende intervaltraining, dus de fijnere nuances zullen mij ontgaan zijn.

  13. @Rencapy: Bedoel je die uit dit http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_math_rock_groups lijstje?

    Dan kan ik je de volgende nog aanraden:

    And So I Watch You From Afar
    xc2¡Forward, Russia!
    Holy Fuck
    Rolo Tomassi
    Tool (!)

    Buiten de 1e (helaas gemist op de laatste Pukkelpop) zag ik ze allemaal al een keer (of meer live) en ze zijn ook de moeite waard en toch weer allemaal totaal anders dan Foals. Ik zie trouwens in dit lijstje achter Foals ‘disputed’ staan…

    Ik zeg: Op naar cd 2 van Foals!

  14. Pingback: Pukkelpop napret | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.