Gezien: Good Shoes @ Booch? Festival Heerlen 14/08/2010

Op de fiets naar Kasabian is tof maar het is nog veel toffer om te voet naar een concert te gaan. Op loopafstand, zo ongeveer onder mijn balkon, vindt dit weekend het gratis Booch? Festival plaats. Ik was er nog nooit omdat de timing meestal niet zo gunstig was maar hxc3xa9, Good Shoes, een Engels (straight from Morden, London, check clipje) indie bandje als afsluiter op de zaterdag? Zoiets kan ik niet laten schieten al is het maar het omdat ik het bandje drie jaar geleden al eens zag op Les Ardentes in het Belgische Luik en ik er destijds over schreef:

Good Shoes bestaat uit vier piepjonge Engelse jochies en was leuk ondanks dat ze nog veel moeten leren. De gitarist droeg inderdaad 'goede schoenen' inclusief prachtige rode sokjes :-)

En hebben ze iets bijgeleerd in de afgelopen drie jaar? Laat ik beginnen met het simpele feit ik dat ik blij ben dat ik de afgelopen weken hun tweede cd heb mogen lenen van Indindo want het luistert net iets prettiger als je nummers herkent. Uiteraard staat de eerste cd al een tijdje in de Blogparty cd kast, je bent een Britpopje of niet :-) Maar goed, na tig keer beluisteren kan ik alleen maar zeggen dat die eerste beter is dan de tweede maar hxc3xa8 hxc3xa8, na heel veel luisteren viel ook bij die tweede het kwartje.
Good Shoes maakt nog steeds een soort van hoekige, minimalistische indie pop/rock die op het eerste gehoor erg eentonig klinkt maar verhip, dat ebt na verloop van tijd weg, knap gedaan. En voor de kenners (dit jat ik even schaamteloos uit het Les Ardentes verslag van Marco): Muzikaal het midden zoekend tussen Bloc Party en Arctic Monkeys.

Live hebben ze zeker bijgeleerd. In 2007 oogde het nog wat onwennig maar je ziet dat de band veel gespeeld heeft en voor veel publiek heeft gestaan onder andere op Glastonbury. De zanger is een tikkeltje dikker, een tikkeltje kaler maar ook een tikkeltje spraakzamer geworden, de andere drie concentreren zich vooral op hun instrumenten. Het grootste gedeelte van de set werd gevuld met nummers van de tweede cd maar gelukkig kwam 'Morden' op het einde ook nog langs.
Minpuntjes: het was niet druk, de band is te onbekend in deze regio en hun muziek loont zich ook niet echt om bij het eerste gehoor nieuwe zieltjes te winnen.

Neemt niet weg dat ik het een erg leuk optreden vond inclusief toffe pre- en afterparty met vrienden waarvoor dank!

