Gelezen: Miss Dakloos / Lydia Rood en Jojo Matthews

Wat? Alweer een nieuw Slashboek verschenen? Voor mijn gevoel is het pas een aantal weken geleden dat ik hier deel 6 besprak en onlangs verscheen Miss Dakloos dat geschreven is door Lydia Rood en Jojo Matthews.

Miss Dakloos gaat over Ama die bij aankomst als vluchteling in Nederland al op zeer jonge leeftijd haar moeder verliest en samen met haar oudere zus Lisa en jongere zus Belle opgroeit bij hun geweldadige stiefvader Mulula. Ama wordt mishandeld en misbruikt maar pas als ze bijna volwassen is loopt ze weg en doet ze aangifte tegen haar stiefvader zodat ze haar jongere zusjes (er is dan inmiddels nog ’n stiefzusje geboren) kan behoeden voor hetgeen haar overkomen is. Wat dan volgt is een lange weg van opvang naar opvang maar uiteindelijk belandt ze op straat. Toch krijgt Ama nog een tweede kans als ze een Miss verkiezing wint en wordt aangenomen bij een dansopleiding. Maar grijpt Ama die kans wel?

Persoonlijk vond ik dit een van de mindere delen in deze fraaie reeks. De manier waarop het verhaal wordt verteld sprak me sowieso niet aan. Via terugblikken op het verleden en verhalen die Ama schrijft kom je er als lezer heel langzaam achter wat Ama allemaal heeft meegemaakt maar ik ben nu eenmaal geen liefhebber van verhalen in de ik-vorm. En die stukjes tekst in cursief of vet hadden voor mij ook niet gehoeven al geven ze wel duidelijk het verschil met het reguliere verhaal aan. 

Maar niet getreurd, de serie is een succes en ik blijf benieuwd naar de volgende delen. Volgens de ‘Slashboeken Hyves pagina‘ (nieuw Scrabble woord?) blijven er voorlopig drie boeken per jaar verschijnen.

2 gedachtes over “Gelezen: Miss Dakloos / Lydia Rood en Jojo Matthews

  1. De gelukvinder blijft toch het mooiste Slashboek dat ik heb gelezen. Ik heb net Latino king uit, mijn nr. 2. Deel 4 en 5 heb ik niet gelezen.

Reacties zijn gesloten.