Gelezen: Personal.brand.nl : de kansen van je online identiteit / Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte

In de reeks VK Banen verscheen vorig jaar het boek ‘Personal brand.nl : de kansen van je online identiteit‘ geschreven door Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte. Het boek gaat in op de betekenis van ‘personal branding’ en welke positieve effecten dit kan hebben op je loopbaan.

Maar wat is ‘personal branding’ nu eigenlijk? Het is een soort merk al klinkt dat wellicht wat oneerbiedig omdat het over jou als persoon gaat. Zie het als die unieke eigenschappen van jezelf waardoor je bij een bepaalde groep mensen een positieve indruk achterlaat. Je kunt mensen blij maken en iets voor ze betekenen door iets wat jij toevoegt. En om die toegevoegde waarde draait het voor het grootste gedeelte in het boek. Die moet zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Voor je werkgever, je vrienden, familie etc moet het duidelijk zijn wat jouw toegevoegde waarde is en daar kan je ‘personal brand’ bij helpen. Een belangrijk onderdeel hierbij is de passie die voor je bepaalde zaken hebt en de drijfveren om dingen te doen.

Effectieve ‘personal branding’ bereik je volgens de schrijvers alleen als je voldoet aan drie voorwaarden:

Geloofwaardig zijn. Doe je niet anders voor maar ben jezelf.
Relevant zijn. Kijk kritisch naar je functionele en emotionele waarde en verplaats je in anderen. Pas als je weet wat de behoefte van andere mensen is weet je of jij of je kennis relevant is voor die ander.
Onderscheidend zijn. Zorg ervoor dat mensen je kunnen plaatsen, dat ze weten wat ze aan je hebben en wat je voor ze kunt betekenen. Maar probeer niet dertien in een dozijn te zijn.

Zowaar geen makkelijke opdracht maar gelukkig hebben we het internet en WEB 2.0 met al zijn sociale software. In het boek staan dan ook talloze voorbeelden van zulke sites (denk aan een eigen weblog, Hyves, Flickr, Library Thing, LinkedIn, Facebook, Delicious enzovoort) en hoe je die kunt inzetten om jouw online personal brand in ieder geval ‘veilig te stellen’ en zichtbaar te maken voor de buitenwereld.

Mijn ‘personal brand’ als je naar deze weblog en mijn internet activiteiten kijkt? Muziek, sport en mijn werk als informatiespecialist. Dat lijkt me duidelijk! En wat is de jouwe?

Advertenties

16 gedachtes over “Gelezen: Personal.brand.nl : de kansen van je online identiteit / Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte

  1. Volgens mij is mijn “personal brand” mijn trainerschap uitoefenen. Tenminste als je dat van jezelf mag zeggen. Anderen zullen dat moeten bevestigen!

  2. Lijkt me een leuk boek Daan, bedankt voor de bespreking! Mijn brand is wie ik ben, mijns inziens dan toch ;-) Altijd in ontwikkeling!

  3. @Tiny: Misschien tijdens de training eens naar vragen maar ik denk dat dit wel goed zit.

    @Bas: Er staan een aantal ‘open deuren’ in maar niettemin vond ik het een leuk boek waarin je met jezelf en waar je voor staat geconfronteerd wordt. En dat kan nooit verkeerd zijn.

    @Jacqueline: LOL

    @Edwin: Mag ik je nog complimenteren met die geweldige gevonden weblognaam, top!

  4. Mijn personal brand….hmm..ik zou zeggen: begaan met anderen in mijn werk ben ik een peoplemanager die veel praat. Daarnaast laat ik iedereen in zijn/haar waarde zonder de opdracht uit het oog te verliezen.
    Ik vind echter dat anderen daar beter over kunnen oordelen.

  5. @John: Mooi toch? Het is nu net de kunst dat je zelf je eigen kwaliteiten kent en weet wat je daarmee kunt en nog mooier, dat je er andere mensen blij mee kunt maken.

    Begin je trouwens al een beetje zenuwachtig te worden voor zondag?

  6. Lijkt me een leuk boek – ben nu nog ff in “Crush It” bezig, maar wie weet daarna.

    Mijn persoonlijke brand is iets met archief en informatie, met dienstverlening en digitaal, met veranderen en inspireren, en met verbinden dan toch. Maar ik ben nog vollop zoekende, denk ik. Eigenlijk ook al een deel van m’n merk! :-) Ah ja, veel woorden gebruiken ook al.

  7. @Christian: Ben zelf ook erg benieuwd naar Crush it! maar heb te veel om te lezen. Het boek van deze blogpost kent overigens enkele raakvlakken met het verhaal van Gary, dat je gepassioneerd moet zijn enzo… Je kent het wel :-)

    Je bent in ieder geval goed bezig met je eigen domein.

  8. Hallo Danielle, leuk dat je het boek hebt gelezen en er een blogpost aan gewijd hebt.
    Uiteraard ben ik op zoek gegaan naar jouw ‘online identiteit’. Wat me dan als eerste opvalt is dat er een ‘about’ pagina op je blog ontbreekt. Je blog spreekt duidelijk mensen aan, maar waarschijnlijk vooral mensen die je al kennen. En, het zal aan mij liggen, kende je nog niet. Dus wilde ik even snel iets over je lezen.Wie is deze Danielle. Vervolgens wilde ik even op LinkedIn kijken, maar daar had ik een achternaam voor nodig en ook die was lastig te achterhalen. Gelukkig kwam ik die tegen in je email adres onder de knop ‘stuur me een mail’. LinkedIn profiel gaf inzicht in je huidige functie en opleiding. En daarnaast riep het ook nog een aantal vragen op.
    Leuk dus om je blog te lezen en je op deze manier te leren kennen. Maar ik ben ook benieuwd waarom je je momenteel op deze manier online manifesteert.

  9. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje griezelig dat voor mijn familie en vrienden duidelijk zou moeten zijn wat mijn ‘toegevoegde waarde’ is. Niet alles in het leven moet doelgericht zijn.

  10. @Tom: Dank voor je reactie! Ik heb ooit aangegeven waarom er geen ‘about page’ op dit blog is maar ik kan die blogpost zo snel niet vinden. Ik denk overigens dat de rijtjes: ik bezoek, luister, loop en kijk best veel over mij zeggen net als mijn twitter updates, de blog categoriexc3xabn, mijn bibliotheek 2.0 banner en niet te vergeten mijn Flickr foto’s. Op een ‘about page’ zou niet meer of minder staan gok ik.

    Waarom op deze manier? Omdat dit de manier is die bij me past, open maar ook weer niet txc3xa9, er moet tenslotte ook nog wat te raden blijven.

    @Rencapy: Het gaat in het boek ook om je toegevoegde waarde op je werk en dat wat je doet. Maar een beetje ‘doelloos’ te werk gaan kan ook een personal brand zijn natuurlijk :-)

  11. Heb “Crush it” uit en de boodschap lijkt erg op die van het boek dat jij las idd.
    Dat het erop aan komt je passie te volgen en die dan verzilveren met web 2.0 tools (en niet andersom). Volgens mij is het aanspreken van passie nog het ingewikkeldst voor veel mensen (zijn ook veel boeken over geschreven :-)). Voor mij is mijn passie zeker verbeeldingskr8. Het branden daarvan vind ik soms lastig omdat het niet zomaar in een hokje past. Het voordeel: dat hoeft ook niet. En uiteindelijk is iedereen en alles “miscellaneous”. Gelukkig maar!

  12. @Marina: Nu al uit? Wow! Maar ik had al zo’n vermoeden dat het veel raakvlakken had. Toevallig dan dat deze blogpost net na UGame ULearn komt.

  13. Mijn personal brand:
    – kijk verder dan je neus lang is geloof niet wat de TV je vertelt,
    – denk eens over de wereld en je eigen leven na
    – step outside: the graphics are amazing and always in 3D

Reacties zijn gesloten.