Gelezen: Latino King / Bibi Dumon Tak en Castel

Een aantal weken geleden verscheen alweer het zesde deel in de Slash-boeken reeks van uitgeverij Querido. Na een aantal meisjes is het nu weer een jongen die de hoofdrol speelt in zijn eigen levensverhaal want Bibi Dumon Tak vertelt in Latino King het verhaal van Castel die al sinds zijn jeugd zijn geld verdient in de drugswereld. Naarmate de drang naar meer geld groter wordt laat hij zich verleiden tot het smokkelen van drugs vanuit het buitenland. De eerste keer gaat dat goed maar bij een tweede keer wordt hij in de Dominicaanse Republiek gepakt met anderhalve kilo cocaxc3xafne onder zijn kleren waardoor hij verdwijnt in een van de beruchtste gevangenissen van de Caraxc3xafben.

In Latino King beleef je het gevangenisleven door de ogen van Castel en ondanks datgene wat hij gedaan heeft besef je dat het voor hem een hel moet zijn daar. Gelukkig stuurt zijn moeder vanuit Nederland af en toe geld want zonder dat is het leven daar nog vele malen erger. Zonder geld kom je nergens, kun je geen bewakers omkopen, is er geen eten, is de medische zorg erbarmelijk en zelfs voor een eigen bed (lees: matras) heb je geld nodig. Castel besluit uiteindelijk te vluchten met behulp van een eerder vrijgelaten medegevangene en ook die vlucht wordt beschreven in het boek

Ondanks de misdaad die Castel heeft begaan kreeg ik op een gegeven moment toch medelijden met hem. Dat kwam grotendeels door de beschrijvingen van het dagelijks leven in de gevangenis. Als Bibi Dumon Tak schrijft over de smerige douches en toiletten rook ik ze bij wijze van spreken al…

Of het Castel lukt om op het rechte pad te blijven moet je zelf maar gaan lezen want ook dit deel is een waardige titel in deze fascinerende reeks voor jonge lezers.

10 gedachtes over “Gelezen: Latino King / Bibi Dumon Tak en Castel

  1. @Henk: Goed plan om de 1e twee delen eerst te lezen, heb ik ook gedaan voordat ik aan De Spiegeljongen begon. Ik las laatst op Facebook dat je toch overstag was gegaan en ze gekocht had. Mooi zo!

  2. is het boek : “latino king” een 14+ boek, ik moet namelijk een boek lezen voor het vak Nederlands en heb deze uitgekozen omdat deze mlij echt aansprak, maar het moet min. 120 blz zijn en 14+ zijn, gelieve op tijd te antwoorden,
    danku

  3. Ik had geen zin om een boekverslag te maken.
    Maar toen ik dit boek las had ik er zeker wel zin in!

  4. ik vinddt het wel leuk boek het is echt gebeurd er zijn oook in de achter kan van 1 van bladen talen wat dar bedekend

  5. ik moet hier ook boekverslag over maken enzo wel goed boek maar de samenvatting maken is echt kut ik mag niet vertellen via mijn ogen en moet via die van Castel enzo echt kut.

    rust. kevin

  6. ik heb het boek geleezen.en ik vind het echt een spanend boek ik raad het je echt aan je leert nog iets boeients.
    fardin.

Reacties zijn gesloten.