Gezien: Brett Anderson @ Luxor – Keulen 25/01/2010

Brett Anderson heeft geen introductie meer nodig op dit weblog. Voor de vaste lezers mag het inmiddels duidelijk zijn dat deze ex zanger van Suede een van mijn muzikale helden is. Aan het Suede tijdperk kwam een einde in december 2003 en na een korte flirt met The Tears besloot Brett het solo te proberen en dat doet hij naar mijn mening heel aardig. Live was het vooral mxc3xa9t band een feest maar ach, een intiem optreden met alleen een celliste als begeleiding kon me de afgelopen jaren ook best bekoren.

Met Brett’s laatste cd had ik desondanks wat moeite, ik noemde het een paar weken geleden zelfs geneuzel en tijdens de eerste luisterbeurt ben ik na vijf nummers afgehaakt. Dat hield overigens wel in dat ik van het concert in Keulen niet zulke hooggespannen verwachtingen had maar ooooh, wat had ik het mis. Brett tourt met een vijf vierkoppige band waardoor zelfs de rustige nummers niet meer als geneuzel klinken. Vraag: waarom doet meneer Anderson dat niet ook op cd?
Enfin, het lijkt er op dat Brett’s stem met het verstrijken der jaren steeds beter gaat worden en als dit dan gecombineerd wordt met het beste van zijn solowerk, een heerlijk fel spelende band en een wederom goed geluimde Brett (Suede kenners weten dat dit ook heel anders kan zijn…) kan ik alleen maar concluderen dat het hem weer gelukt is. Brett weet bij mij altijd een gevoelige snaar te raken en bezorgde me gisteravond een paar keer kippenvel. Als ik aan de reactie van de zaal denk kan ik alleen concluderen dat meer mensen daar ‘last’ van hadden. Tijdens twee akoestische nummers kon je een speld horen vallen in de zaal, mooi!

En ja, Suede blijft een hele speciale band maar Suede is ook de band van Brett, Bernard, Simon, Mat, Alex, Neil en Richard en die zijn er nu eenmaal niet meer. Het siert Brett dat hij niet blijft teren op dat oude succes en wat mij betreft heeft hij dat ook helemaal niet meer nodig mits hij met een band blijft touren en overduidelijk laat zien dat hij er plezier in heeft.

Meer Brett vind je bij Marco.

10 gedachtes over “Gezien: Brett Anderson @ Luxor – Keulen 25/01/2010

  1. Misschien dat het t.z.t. plaats te vinden eenmalige rexc3xbcnieconcert Brett de volgende keer inspireert tot een luidruchtiger solo cd. Veel minimalistischer dan wat hij de laatste jaren heeft uitgebracht kan het eigenlijk niet meer worden…

  2. Wat fijn dat het in Keulen ook zo geweldig was, ik was zondag in Utrecht en was hevig onder de indruk. Na het concert luisterde ik nog eens naar zijn laatste album maar kon alleen denken wat een slappe hap, op het podium klinkt het zxc3xb3veel beter! En ook in Utrecht was hij goed geluimd, heel ontspannen, lachend, kletsend. Ik heb hem de afgelopen jaren zo niet gezien!

    Na het concert konden we het eigenlijk maar over een ding hebben, namelijk Londen! Ik hoop dat het gaat lukken om kaarten te kopen, want ik wil erbij zijn!

  3. @Bojoura: De volgende keer kom je maar gewoon mee! Heb veel terug moeten denken aan ons avontuur in de Botanique!!!

    @Indindo: Gelukkig was je een liefhebber van Amy ;-)

    @Wendy: Zo gaaf om hem zo te zien. De laatste Suede concerten (en dan heb ik het niet over Londen in december 2003 maar over Pukkelpop 2003 een aantal maanden daarvoor) was hij overduidelijk erg gefrustreerd en nu zie je dat hij er weer plezier in heeft. En toch is het overduidelijk Brett, gelukkig maar.

    Jaaaaa Londen wil ik ook graag dus als je tips hebt hoe aan kaarten te komen ;-)

  4. @Dannixc3xablle: tips kan ik natuurlijk niet geven want dan heb ik zelf meer kans op kaarten ;)

    Ben je geregistreerd op livenation.nl? Je inloggegevens werken ook op livenation.co.uk, schijnbaar gaan via die site kaarten verkocht worden. Datum nog niet bekend, ergens tussen 22-30 mrt. Ik heb voor de zekerheid de RAH maar als favoriete venue gezet, misschien (hopelijk) komt er een presale en dan kan ik misschien makkelijker aan kaarten komen?

    Ik denk dat het moeilijk zal worden.

    En je hebt gelijk, tijdens Lowlands 2003 was ie ook zo nukkig en gefrustreerd. Maar tijdens de ICA concerten (liever gezegd, na de concerten in de bar) was ie wat beter gemutst.

  5. Dan nog maar een tipje ;) , namelijk:

    Teenage Cancer Trust will be announcing the line-up and dates for the March shows at The Royal Albert Hall on Monday 1st.

  6. @Wendy: Dankjewel maar ik denk dat jij tzt hier maar even moet komen vertellen hoe het was! Dat zou ik leuk vinden, ik ga namelijk geen poging doen om kaartjes te bemachtigen, soms moet je prioriteiten stellen.

Reacties zijn gesloten.