Gelezen: De WIFI-generatie / Liesbeth Hop en Bamber Delver

Vorige week lag het nieuwe boek van Liesbeth Hop en Bamber Delver in mijn postvak met de fraaie titel: De WIFI-generatie : De jeugd op het mobiele internet : vliegensvlug en vogelvrij. Een hele mondvol en dat terwijl het boek maar 162 pagina’s telt.

Er wordt in sneltreinvaart afgetrapt met een stukje geschiedenis dat ‘van Marconi tot mobiel’ heet gevolgd door de toekomstvisie van futurist Marcel Bullinga die gelooft in een 3D mediawolk waar alles met elkaar in verband wordt gebracht en waar het mobieltje als sleutel dient tot alles in die mediawolk.
Volgens Marcel zijn kinderen (de WIFI generatie dus) kwetsbaar in die mediawolk want hoewel ze zijn opgegroeid met al die nieuwe dingen kunnen ze nog niet bepalen wat er in die wolk nu goed of slecht is. Daarin ligt een taak voor ouders, opvoeders maar ook voor media-experts. Die laatste groep zal steeds belangrijker worden want Marcel denkt dat mediawijsheid in de toekomst een basisvaardigheid wordt, net zoals rekenen en schrijven.

De tien kenmerken van de WIFI generatie zijn:

– 100 % privacy
– Autonoom
– Altijd en overal online
– Continu traceerbaar
– Technisch razendsnel
– Download niets
– Wil gratis content
– Legt alles vast
– Wisselt uit
– Reflecteert niet

Uiteraard worden deze kenmerken in het boek nog verder uitgediept maar het voert te ver om daar in deze blogpost op in te gaan.

Het is duidelijk dat er nog een hoop werk aan de winkel is voor ons allen wat betreft mediawijsheid en verderop in het boek vind je dan ook allerlei tips hoe je dat kunt aanleren. Heel mooi, de aanbevelingen zijn apart gerubriceerd naar bijvoorbeeld ouders, onderwijs, overheid maar ook bibliotheek en mediatheek. Wij moeten de WIFI generatie serieus nemen en onder andere werken aan een nieuwe identiteit, ons verdiepen in de leefwereld van de jonge bezoekers, de WIFI generatie opzoeken maar ook onze eigen faciliteiten in beeld brengen, het aanbod aanpassen, zorgen voor meer ontmoeting en debat en ons uiteraard constant bijscholen door bijvoorbeeld mediacoach te worden. Niet geheel toevallig de opleiding die door Liesbeth Hop in 2007 is opgericht.

Het boek trapt, voor iemand die regelmatig het internet afstruint, open deuren in maar het is natuurlijk nooit verkeerd om al die kenmerken en adviezen weer eens te lezen. Waar ik me wel aan gestoord heb is het feit dat ook in dit boek (en het valt me vaker op tijdens het lezen van dit soort boeken) mijn generatie er weer bekaaid af komt. Ok, er zullen best veel dertigers zijn die niets weten van social software, mobiel internet, gaming en wat al niet meer maar eerlijk gezegd zou ik ook graag eens wat andere verhalen willen lezen.
Toppunt is het stereotype beeld dat geschetst wordt als een gezin op vakantie is en op de camping vraagt of er ook WIFI is. Die vraag komt via de kinderen en meestal via de moeder. Maar het zijn blijkbaar altijd de vaders die met de laptop op schoot zittend voor tent of caravan nog iets voor het werk doen. Duh! Vrouwen doen in die tijd de afwas of iets anders nuttigs in het huishouden?

Voor meer informatie over het boek surf je naar de bijbehorende website. Daar komt ook de afbeelding vandaan.

Advertenties