Lijstjestijd III : de favo concerten van 2009

Last but nog least, de blogparty live jaarlijst over 2009. Het was geen overdreven druk concertjaar, in oktober werd er zelfs een concert geschrapt (Graham Coxon in Amsterdam) en eentje verplaatst (Kasabian in Amsterdam) naar februari. Gelukkig bleef er nog genoeg over voor een top 10 maar helaas voor de nummers 2 tot en met 10 stond de nummer 1 al snel vast.

Al vanaf het moment dat ik de kaartjes voor het Blur rexc3xbcnie optreden in de mailbox kreeg verheugde ik me enorm op dit optreden. Ik heb deze band namelijk een beetje (te) laat ontdekt, pas echt toen gitarist (daar is hij weer) Graham Coxon de band al lang verlaten had. Ai, niet handig maar gelukkig besloten de Blur boys dit jaar dat het tijd was om de muzikale strijdbijl te begraven en een aantal grote optredens te geven, waarvan het merendeel in de UK.

Ik was samen met Marco een van de gelukkigen (het optreden was binnen een paar minuten uitverkocht) die een ticket wisten te bemachtigen voor het allereerste geplande concert. Dat bleek uiteindelijk een van de laatste te zijn maar dat maakte het niet minder speciaal. De locatie, Hyde Park in mijn favo stad Londen, was top, het optreden subliem, de setlist goed gekozen en Yes, it really, really, really could happen op vrijdag 3 juli.

Daarna werd het moeilijk want de bands die in het lijstje staan zijn zo divers dat het soms lijkt op appels met peren vergelijken. Porcupine Tree won het nipt van White Lies vanwege de integrale uitvoering van hun laatste cd The Incident. Magertjes is dit keer de festivalscore, alleen Yeah Yeah Yeahs, Glasvegas en Arctic Monkeys wisten de top 10 te halen maar die overdonderden dan ook behoorlijk tijdens respectievelijk Polsslag en Pukkelpop.

Het bleek overigens niet makkelijk te zijn om een goed YouTube clipje te vinden van het Blur optreden. Overal gillende en springende (herken je me in het clipje?) mensen, bewegende camera’s, handen voor het beeld etc. maar gelukkig kan er vanaf 2010 nagenoten worden met een heuse documentaire! Wooohooooo…

Genoeg geleuterd nu (alhoewel, voor eerdere live lijstjes klik je doorvia 2005, 2006, 2007 en 2008), tijd voor het laatste lijstje inclusiefeen link naar de verslagjes.

Update: Opvallend, er staat geen enkel Nederlands optreden in mijn lijstje…

1. Blur / Hyde Park – Londen (verslag)
2. Porcupine Tree / Ancienne  Belgique – Brussel (verslag)
3. White Lies / Botanique Rotonde – Brussel (verslag)
4. Kasabian / Live Music Hall – Keulen (verslag)
5. Pure Reason Revolution / Luxor – Keulen (verslag)
6. Yeah Yeah Yeahs / Polsslag – Hasselt (verslag)
7. Glasvegas / Pukkelpop – Hasselt (verslag)
8. Oasis / Philipshalle – Dxc3xbcsseldorf (verslag)
9. Maxxc3xafmo Park / Gebxc3xa4ude 9 – Keulen (verslag)
10. Arctic Monkeys / Pukkelpop – Hasselt (verslag)

8 gedachtes over “Lijstjestijd III : de favo concerten van 2009

  1. Bij mij was het juist mijn meest drukke concertjaar ooit en ik ben dan ook nog steeds bezig om een heel moeilijke keuze te maken om tot een top 10 te komen.

    Bij alle bovenstaande concerten ben ik echter niet geweest, ik heb wel 4 van de bovengenoemde bands op festivals mogen aanschouwen (White Lies (2x zelfs), Yeah Yeah Yeahs, Oasis en Maxxc3xafmo Park), zij zullen mijn top 10 echter niet halen.

  2. @Bube: Festival optredens moeten ook wel hxc3xa9xc3xa9l erg goed zijn willen ze mijn lijstje halen.

    Succes met het samenstellen van jouw lijst!

  3. Glasvegas op Pukkelpop was inderdaad goed, zou ook bij mij in de top 10 staan.

    Kom je ook nog met een lijst van het afgelopen decennium (of is dat onbegonnen werk)?

  4. @Mo: Hmmmm, denk het niet. Of ik moet wel heel veel tijd overhouden in de Kerstvakantie…

  5. En de vermoedelijke kanshebbers voor jouw lijst van volgend jaar staan al klaar in de linkerkolom van dit weblog. Toch? ;-) Ik denk dat de Blur concerten geen vervolg meer zullen krijgen, dus koester de herinnering aan Londen!

  6. Pingback: Lijstjestijd / Concerten 2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.