Angsthaas (49)

Zo, het begint eindelijk ergens op te lijken, die trainingen voor Apeldoorn. Het is me de afgelopen week zowaar gelukt om vier keer te lopen en op een weektotaal van 50 kilometer uit te komen.

Het begon voortvarend op maandag met een heerlijk duurloopje in mijn uppie door het Limburgse land. Nadeel van alleen, ik loop dan het liefste niet te ver weg van (t)huis. Klinkt suf maar dit jaar ben ik blijkbaar een echte angsthaas geworden. Er zijn hier in de buurt leuke routes buiten de bebouwde kom te vinden maar ik maak toch vaak hetzelfde rondje. En dat loop ik dan vaak een aantal malen. Ik weet het, heel erg saai maar op een of andere manier vertrouwd en ik vind het ook niet erg. Toch besloot ik om maandag de stoute schoenen aan te trekken en eens wat verder weg te dwalen. Het resulteerde in een loopje van bijna 13 kilometer in 1:16:16. Lekker gelopen met een gemiddelde van precies 6 minuten per kilometer. 

Op woensdagavond dan toch maar weer mijn vertrouwde rondje. Het was tenslotte al donker en tijdens dit rondje hoef ik niet zo vaak over te steken en op te letten voor verkeer. Ik liep iets meer dan 8 kilometer in 44:02. Mijn gemiddelde was 5:25 per kilometer en ik kwam daardoor redelijk afgebeuld thuis. Pijn is fijn?

Vrijdagavond was het super slecht weer, het regende flink en ik was blij dat ik een uurtje in de sportschool kon gaan lopen. Ik weet dat de meeste hardlopers een hekel hebben aan loopbanden maar als je, zoals ik, niet bij een atletiekvereniging zit en dus niet de beschikking hebt over een atletiekbaan, kan het een uitkomst zijn.
Ik deed een heerlijke intervaltraining waarbij ik twee keer het 6/5/4/3/2/1 programma liep. Eerst 6 minuten op 9 km per uur gevolgd door 5 minuten op 10 en het laatste minuutje op 14 per uur. Het ging super en tijdens mijn tweede training raakte ik tijdens het 4 en 3 minuten blokje zelfs in een heerlijke flow. Ik had nog uren (nou ja, niet echt natuurlijk) door kunnen lopen op dat tempo.

Voor vandaag stond er een duurloop van 135 minuten op het programma. Wendy zou de eerste 15/16 kilometer meelopen en Marco zorgde onderweg voor de hapjes en de drankjes. En geloof het of niet maar ik kan het dus toch, langzamer lopen! We liepen een pittig rondje met veel op en af en ik was thuis na 2:22:31 en 22 kilometer. Dat is een gemiddelde van 6:28 per kilometer.

De komende week ga ik wat gas terugnemen omdat ik door omstandigheden mijn volgende langere duurloop pas op maandag kan lopen.

Foto via

