Lesje geleerd? (48)

De afgelopen week werd gekenmerkt door een hoop chaos en rumoer op het werk en in mijn dagelijkse beslommeringen, inclusief een aantal afspraken gepland maar ook ongepland. Daar ben ik geen liefhebber van, ik hou van orde en regelmaat en plan alles heel zorgvuldig. Dat geldt ook voor de trainingen voor mijn tweede marathon in februari. Een aantal weken geleden leek het me daarom een strak plan om vandaag in Geldrop een halve marathon te lopen. Een wedstrijd waar veel webloggers zouden zijn dus gezelligheid gegarandeerd en ook nog eens helemaal voor niks, wat wil een hardloper nog meer?

Euh, deze hardloper wilde vanochtend bij het opstaan alleen maar rust al was het alleen maar vanwege de stekende hoofdpijn waarmee ze wakker werd. En die rust heb ik genomen want ik heb inmiddels de klok rond geslapen. Niet geheel volgens planning maar het is niet anders.
Het totale aantal kilometers dat ik de afgelopen week heb gelopen blijft daarmee steken op 25 in drie trainingen. Gefietst werd er ook al niet en het fitnessen sloeg ik eveneens over. Nee, ik kreeg liever een rondleiding door de Brand Bier Brouwerij :-)

Enfin, maandag begon het voortvarend met een intervaltraining op de loopband, 7×1 km (met circa 1 minuut rust tussen elke kilometer) met oplopende snelheid (400, 300, 200 en 100 meter). Ik begon met 2×9 t/m 12, daarna 4×10 t/m 13 en de laatste kilometer ging van 11 t/m 14. Het ging best aardig maar heel veel snelheid heb ik niet meer in mijn benen want de maximale hartslag bleef weliswaar steken op 167 maar mijn lijf vond het reuze vermoeiend allemaal.
Dinsdag liep ik samen met Marco een rondje van 6.5 kilometer in 45:45 minuten. Marco liep zijn eigen tempo en ik heb na elke kilometer een versnelling van 20 passen gelopen.
Vrijdag liep ik na het werk een heerlijk rondje van bijna 11 kilometer in ik weet niet hoeveel minuten. Suf, ik was vergeten de Garmin op te laden dus die viel uit na een aantal kilometer. Maar dat boeide me eigenlijk niet zo veel, ik had het weliswaar koud (stevige wind!) maar het liep zo lekker, ik had zo nog een paar kilometer kunnen doorlopen. Des te zuurder dat ik in het weekend getroffen werd door tja, iets van oververmoeidheid dan toch.

Soms wil ik te veel en ik besef dat maar al te goed. Ik krijg dit ook regelmatig te horen van de mensen om me heen en steeds weer probeer ik daar iets aan te doen. De afgelopen twee weken is me dit in ieder geval niet gelukt met het puzzelen in week 47 en het skippen van Geldrop vandaag. Het is zoooooo moeilijk om een goede balans te vinden en dit kwam al eerder ter sprake in mijn blogpost van 14 juni jl waarin ik het heb over prioriteiten stellen. Mijn eerste prioriteit vandaag was rust al voelde ik me daar in beginsel een tikkeltje schuldig over.

Tjee, zo’n weblog is niet alleen handig als archief maar het drukt je ook nog eens met de neus op de feiten… Zou ik nu een lesje geleerd hebben?

Foto via

