Gelopen: Zevenheuvelenloop @ Nijmegen 15/11/2009 (46)

Gisteren liep ik alweer mijn vierde (1:16:13 in 2006) Zevenheuvelenloop (1:18:31 in 2007) op rij (1:17:53 in 2008). Ondanks het massale karakter van deze loop schrijf ik me toch elk jaar weer in en dat is een compliment aan de organisatie.

In de aanloop naar deze wedstrijd trainde ik vier keer. Op maandag liep ik een rondje van iets meer dan 8 kilometer in 47 minuten en een beetje met een gemiddelde van 5:52 per kilometer, relaxt dus. Dinsdag fietste ik een bergprogramma van 24 minuten en zorgde ik voor wat spierontwikkeling door een aantal fitnessoefeningen te doen. Vrijdagavond liep ik op de loopband 15 snelle minuutjes, te beginnen bij 12 km per uur en eindigend met 14.8 km per uur. Ondanks dat dit geen top programma voor me is voelde het behoorlijk zwaar. Ik heb de laatste weken dan ook weinig op snelheid getraind. Daar heb ik blijkbaar een haas voor nodig :-) Zaterdagochtend heb ik 20 minuutjes gefietst en 5 minuten op een crosstrainer gestaan. Dat laatste is echt super super saai, doe ik nooit meer!

De Zevenheuvelenloop dan… Voorafgaand aan de wedstrijd nog met Ron, Tiny en Maurice gesproken in de *kuch* altijd gezellige SNS parkeergarage :-) Iedereen had zo zijn doelen maar wat was nu de mijne? Hm, eigenlijk had ik geen doel, gewoon lekker lopen. De eerste kilometer ging meteen veel te snel (4:58), dat zou ik nooit volhouden. De kilometers daarna gingen gelukkig iets rustiger en tijdens het ‘valsj plat’ omhoog lopen kon ik redelijk wat hardlopers inhalen, altijd lekker. Eigenlijk liep het dus heel fijn en had ik weinig reden tot klagen ondanks een ietwat zeurende onderrug (negeren!) en ook op de Zevenheuvelenweg kon ik het tempo van rond de 5:10 redelijk vasthouden. Helaas kreeg ik rond kilometer 10 last van de ‘drank klop’, ik had blijkbaar vooraf te weinig gedronken en bij de drankpost moest ik echt even bijtanken met wat bekertjes AA drank. Bummer, even moeten wandelen en mijn kilometertijd vloog naar 5:22 gevolgd door eentje van 5:36 maar die laatste tijd lag niet aan mij. Op het laatste heuveltje moesten alle lopers rechts houden en kon er alleen nog maar gedribbeld worden omdat er een agent op een motor langs moest. Daarna kon ik vanwege het dalende parcours de kilometertijden gelukkig weer omlaag krijgen met uiteindelijk 1:17:09 (1e 5: 25:36, 1e 10: 51:52) als eindtijd. Mijn tweede tijd in vier edities Zevenheuvelenloop en daar ben ik blij mee.

Ik heb gisteren twee dingen geleerd… Te snel starten is niets voor mij, ik had beter moeten weten. En te weinig drinken is helemaal suf! Maar ik ben wel tevreden met mijn laatste twee kilometers van 4:45 en 4:47 (alle Garmin cijfers hier) maar vraag me wel af of er nu meer in had gezeten? Volgend jaar een vijfde poging dan maar!

Foto via

