Een bibliotheek op de rug van een ezel

Terwijl hier geklaagd wordt (jaja, ook door mij, ik geef het toe!) over trage netwerken, bibliotheeksystemen die gemiddeld drie keer per week plat liggen, studenten die niet informatievaardig zijn en alleen maar willen googlen, fusies die wel of niet doorgaan, lokalen die leeg liggen enzovoort enzovoort word ik door Ria ineens weer geattendeerd op het initiatief van ene Luis Soriano afkomstig uit La Gloria in Colombia. Daar las ik vorig jaar ook al iets over maar nu is er een filmpje.

Al jaren trekt hij er elk weekend op uit met een van zijn ezels bepakt met een grote hoeveelheid boeken om in de wijde omtrek kinderen te voorzien van boeken. Luis Soriano leest de kinderen voor maar de boeken mogen ook geleend worden. Dit is zijn unieke manier om de toekomstige generatie van Colombia in aanraking te brengen met boeken en lezen.
Op dit moment werkt Luis samen met zijn vrouw Diana aan de bouw van de eerste Openbare Bibliotheek vestiging van La Gloria. Hopelijk kan hij daar binnen afzienbare tijd zijn collectie kwijt en kunnen de ezeltjes met verlof.

Lees meer over Biblioburro – the donkey library in een vorig jaar verschenen artikel van de New York Times en check de website van Ayoka. Bekijk het filmpje en zie hoe Luis met zijn ezel en boeken op pad gaat. Lief en aandoenlijk! Er zijn overigens meer van dit soort projecten en die maken wat mij betreft de wereld een stukje beter waarvoor hulde!

