Gelopen: Drachenlauf @ Kxc3xb6ningswinter 25/10/2009 (43)

Toen ik eind 2003 nog een beginnend hardlopertje was hoorde ik via een vriendin wel eens iets over de Drachenlauf. Een bergloop over bijna 26 kilometer waarbij je in totaal een kleine 1000 hoogtemeters verschil moet afleggen (zie ook deze beschrijving). Ik vroeg me dan weleens af waarom je eigenlijk aan zoiets zou willen deelnemen? Ahum, zes jaar later bevond ik me aan de start van diezelfde Drachenlauf die gisteren voor de achtste keer georganiseerd werd in het ‘Siebengebirge‘, een bergachtig gebied rond Kxc3xb6ningswinter, een plaatsje nabij Bonn in Duitsland op circa 1,5 uur rijden van de Blogparty residentie.

Daar ging een hoop paniek aan vooraf want voor mijn gevoel had ik er niet echt goed voor getraind. Die roze wolk na Eindhoven zat immers zo lekker dat ik er de afgelopen week alleen maar vanaf kwam voor een rondje van 10 kilometer. Dat rondje ging overigens wel lekker maar ja, of je dan klaar bent voor de Drachenlauf?
Na 3 uur, 2 minuten en 56 seconden kan ik daar alleen maar JA op antwoorden. Okee, ik was gisteren niet zo heel snel (8.6 gemiddeld per uur) en ik moet nog heel veel leren wat betreft bergop en bergaf hollen maar ik was dik tevreden met dit debuut. Een verslag..

Samen met vijf andere VIPP‘ers werd er gisterochtend al vroeg naar Thomasberg gereden. In dit pittoreske plaatsje moesten de startnummers gehaald worden en werden we om 11.00 u. weggeschoten.
De eerste honderden meters waren vlak maar niet voor lang. Ik heb op mijn horloge gekeken en bam, bij 2.27 kilometer moest ik al voor de eerste keer gaan wandelen. Ai, dat zou een lange wedstrijd worden op deze manier. Gelukkig was ik niet de enige die op dat steile stuk moest wandelen, ik haalde wandelend zelfs nog lopers in. Bij kilometer 6 moest ik een tweede keer wandelen en daarna ben ik eerlijk gezegd de tel kwijtgeraakt. De steile stukken bergop bleven maar komen en echt tijd om lekker bij te komen was er niet. Gelukkig kon dat wel bij de drankposten op zowel kilometerpunt 5 en 10 en daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Vanaf kilometer 10 ging het iets beter, ik kon dankzij de stukjes vlak en bergaf zelfs aan een stuk door blijven hardlopen en haalde de 13 kilometer in ongeveer 1,5 uur. Dalen is trouwens ook een kunst. Een die ik nog niet zo goed beheers want op die overwegend gladde bospaadjes vol met natte bladeren, boomstronkjes en steentjes durfde ik me niet naar beneden te laten vallen. Daar moet ik nog eens goed op oefenen…
Na drankpost 3 (cola!) bij 15 kilometer moest de top naar de Drachenfels beklommen worden. Ook maar weer gewandeld en bovenop de tijd genomen om nog wat foto’s te maken van ondere andere de Rijn die je vanaf dat punt ziet liggen. Daarna maar weer verder hollen,  berg af.

Kilometer 19 tot en met 21 waren verschrikkelijk. Ik heb, op misschien 40 meter na, bijna alles moeten wandelen, alsof ik een berg op moest in Oostenrijk zonder bergschoenen. Mijn kilometertijden zijn dan ook erg fraai, 12:03 en 12:47 (de rest vind je hier), maar de beloning kwam op de top. Daar bevond zich de laatste drankpost met wederom voldoende thee, water en cola maar nu was er ook  speciale Drachenlauf sekt. Nadat ik me verzekerd had van het feit dat het tot aan de finish bergaf zou gaan liet ik me verleiden tot een glaasje, mjammie.
Na een laatste wandelminuut circa een kilometer voor de finish kwam ik na 3:02:56 binnen, als nummertje 416 van de 466 lopers.  De andere vijf VIPP’ers waren toen al langer of iets korter binnen.

Conclusie: De Drachenlauf is een zware maar zeer mooie bergloop die voor 95% over onverharde paden gaat in een prachtig gebied waar je elke kilometer wel even zou willen stilstaan om van het uitzicht te genieten. Dat houdt overigens ook in dat er veel wandelaars op het parcours te vinden zijn waardoor het af en toe slalommen is.
Er staan niet veel toeschouwers langs de kant maar degenen die er staan zijn vriendelijk en juichen iedereen toe.
De verzorging onderweg was top! Ook hier voor iedereen een aardig woordje en voldoende thee en water met vanaf kilometerpunt 15 ook nog cola, bananen en sinaasappels.
Na afloop was er voor iedere loper een persoonlijke oorkonde, gratis drank waaronder alcoholvrij bier maar ook sekt, fruit (inclusief gratis appels voor thuis!) en soep. Als herinnering kregen we allemaal een mooie grote badhanddoek met het logo van de wedstrijd (een hardlopend draakje) erop in een knaloranje tasje.

Ik wil volgend jaar best weer maar dan wel beter getraind. Als ik dan geen foto’s maak en tweets verstuur onderweg red ik het wellicht binnen de drie uur :-) Let’s chase the dragon!

Meer foto’s? Klik

NB: Let op: Als je volgend jaar wilt deelnemen, schrijf je dan tijdig in. Er is namelijk een limiet van 500 hardlopers.

