Gelopen: Trappenloop / Landgraaf 19/09/2009 (38)

Hm, de trainingsdip is nog niet geheel over maar ik deed mijn uiterste best de afgelopen week. Waar ik op dit moment vooral moeite mee heb is de wat langere duurloop. Met het oog op de halve marathon in Eindhoven en natuurlijk de Drachenlauf zou ik daar eigenlijk wat fanatieker in moeten zijn maar nee hoor, ik stel het nog even uit tot maandag 28 september want die dag staat er een 20 km duurloop met mijn Mergelland haas Roy op het programma. Dan is het wellicht ook iets minder warm.
Na de 17 km tijdens de Mergelland marathon hobbelde ik op maandag 5 km met Marco. Ons vaste rondje van 5 kilometer legden we af in 34:05 en dat was 29 seconden sneller dan een week eerder. Of Marco daar ook zo blij mee was moet je hem zelf even vragen :-)
Dinsdag werd er gefietst in de sportschool en na het fietsen deed ik nog wat fitnessoefeningen.
Vandaag was het warm maar ach, mijn vaste rondje Steenberg van circa 5.4 kilometer moest te doen zijn. Had ik eindelijk nog eens de gelegenheid om mijn kickse zonnebril te dragen. Statistieken van dit rondje zijn er niet want ik besloot zonder horloge te gaan lopen. Heerlijk, dat kan ik iedereen aanraden. Neemt niet weg dat ik bij het weggaan thuis stiekem gekeken heb hoe laat het was en uiteraard keek ik bij terugkomst weer naar de klok. Ergens rond de 30 minuten, tevreden dus. En dat filmpje boven deze blogpost? Dat is gemaakt door Herman Gerards tijdens de Trappenloop gisteren in Landgraaf. Ik werd hier twee weken geleden voor benaderd en besloot vrijwel meteen om de uitdaging aan te gaan. En zo bevond ik me op zaterdagmiddag iets na 14.00 u. aan de voet van de langste (buiten)trap van Nederland om me in een gecombineerd STB/VIPP team 507 traptreden af te beulen.

Dat was een bijzondere ervaring en iedereen die er vanuit gaat dat ik die 507 treden in zijn geheel hardlopend heb beklommen moet ik helaas teleurstellen. Zonder training een kwart kilometer afleggen met een stijgingspercentage van 25% is niet te doen. Ik was weliswaar gewaarschuwd om rustig te beginnen en dat heb ik ook gedaan (ik lag al meteen 10 meter achter de overige vier vrouwelijke teamleden) maar na, ik gok, 1/3 deel moest ik al gaan wandelen. De verzuring op dat korte stukje was enorm en het was voor mij onmogelijk om te blijven lopen. Na een groot aantal treden wandelend te hebben overbrugd kon ik het laatste deel weer hardlopen en na 3:48 minuut bereikte ik hoestend en wel de top. Het uitzicht was daar adembenemend en bij helder weer kun je tot ver richting Roermond maar ook richting Duitsland kijken. Dat hoestje heeft trouwens vrij lang aangehouden. Erg irritant, alsof mijn longen dat korte explosieve karakter van deze karakteristieke loop niet aan konden. Maar niettemin, erg apart en heel leuk om te doen maar bij een volgende keer ga ik wel oefenen hoor. Volgens mij kun je dan ook nog aan de techniek schaven. Neem je bijvoorbeeld een of twee treden tegelijk? Nu deed ik maar wat (ja, echt waar). De winnaar bij de mannen deed er trouwens maar 1:36:57 over, tja.

Garmin gegevens vind je hier. En voor de liefhebbers, spoel het filmpje even vooruit tot circa 8.45 minuut en dan zie je mij (weliswaar wandelend op dat moment) door het beeld ‘flitsen’

Update 22-09: Haha, ik zie het pas bij de derde keer maar na 23 seconden zie je mij wandelend naar boven sjokken bij wijze van training ;-)

Update: Dat filmpje is er dus niet meer.

35 gedachtes over “Gelopen: Trappenloop / Landgraaf 19/09/2009 (38)

  1. Danixc3xablle, goed gedaan! Het is inderdaad heel erg zwaar als je dit ongetraind doet. Bovendien, en daar had ik gisteren in Wxc3xbcrselen ook veel last van, was het zeer drukkend en had ook nog een vastzittende verkoudheid. Groet, Herman.

  2. WOW zeg, wat steil en wat veel trappen!.
    Knap gedaan en ook ik zou gewoon gaan lopen, ben helaas geen trapgeit ;-).
    Groet Rinus.

  3. @Michel: Dank!

    @Herman: Ja, het was niet echt mijn weer, ik heb het liever wat kouder plus een beetje regen.

    Sorry dat ik niet wat vriendelijker keek voor het filmpje, ik ben nooit zo vrolijk tijdens een wedstrijd :-) Wel tof, echt een mooie aanvulling op de foto’s en een mooie herinnering!

    @Jacqueline: Maar jij gaat weer andere uitdagingen aan die ik dan weer laat liggen…

    @Rinus: Een kilometervreter, dat dan weer wel.

    @Tiny: En dat was het!

    @Ma@urice: Oh ja, in die LadiesRun zit er ook eentje geloof ik, dat wordt een makkie LOL

  4. Jij gaat steeds een trapje hoger. Je kan hier in ieder geval niet verdwalen. Als ik dit zou doen kunnen ze direct twee nieuwe knieeen voor mij bestellen. Knap hoor.
    p.s. lopen zonder horloge is inderdaad heerlijk!

  5. @Henk: Haha, die heb ik inderdaad niet uitgezocht.

    @Hans: Alleen onder jouw begeleiding, zie reactie op vorige post ;-)

    @Hans: Uiteraard zijn local heroes in het voordeel. Het is voor de wedstrijd jammer dat Landgraaf in een uithoek ligt, ik denk niet dat jij voor een wedstrijdje van circa 2/3 minuten een heel eind gaat reizen. Het zal dus altijd kleinschalig blijven. Of combineren met Pinkpop natuurlijk :-)

    @Pim: Ik was ook bang voor mijn kniexc3xabn maar tot dusver heb ik geen last, ik denk dat de afstand daar net iets te kort voor is.

  6. @Joost zelf: Je bent bij deze van harte uitgenodigd om volgend jaar 3 treden tegelijk te nemen!

    @Rencapy: Maar het was wel heel bijzonder, volgend jaar ga ik oefenen :-)

  7. @Danielle, dat idee met Pinkpop vindt ik super! Vooral even ter ontnuchtering op zondagmorgen, lijkt me wel wat.
    Tja, dat achtergrondmuziekje moet ik nog eens over nadenken. Andre Vieux lijkt me nou ook niet echt geschikt.

  8. Ik vind het mega dapper dat je zo’n enorme zelfkastijdingsklus hebt geklaard :) Ik zou er niet eens over nadenken…, knap gedaan!

  9. @GertN/Ronald: En dat was het ook.

    @Herman: Oh jee, of misschien toch voorafgaand aan het festival, dan is iedereen nog nuchter :-)

    Normaal hoort men op deze weblog andere muziekjes vandaar waarschijnlijk de reacties. Maar is het niet zo dat men bij YouTube ook rekening moet houden met auteursrecht enzo? Je mag niet zomaar een willekeurig muziek gebruiken.

    Fijn trouwens dat ik nu je e-mail adres heb, ik was laatst namelijk op zoek naar een hardlooproute in Vijlen waarover je een blogpost had geschreven (voorbereiding op de Jungfrau marathon) maar de link naar die route in Garmin werkte niet en ik kon geen contact adres vinden. Daar kom ik binnenkort nog eens op terug.

    @John: Dank!

  10. Samen met mijn broer heb ik aan deze wedstrijd deelgenomen en ik vond het ” waarlijk” een andere ervaring dan het normale werk dat ik doe. 10 / 15 kilometer lopen. Maar de organisatie was perfect. En de wedstrijd werd voorzien met een goed commentaar.

    Chapeau!!!

    Maurice Meyers

  11. Loeizwaar, dat is wel duidelijk.
    De korte afstanden gaan weer beter, nu de lange nog :-)
    Wellicht tot ziens in Eindhoven.

  12. @Maurice: Helemaal gelijk, speaker Wim was weer goed op dreef, ik hoorde hem tot bijna bovenaan de trap!

    @John: Cafxc3xa9 ’t Mulderde is the place to be :-)

  13. OMG!!!! Het muziekje vind ik reuze gezellig, maar die trappen! AFGRIJSELIJK!! OM een nachtmerie van te krijgen. You did it, geweldig! Very big pet voor je af.

  14. @Petra: Nou nou, het muziekje heeft het wel gedaan :-)

    Ik dacht overigens onderweg op de trap nog, dit is echt iets voor Peet…

  15. Stoer! Trappenloop is een vak apart en daarom des te moeilijker als je zo’n trap zonder training bedwingt! Jammer dat we zo’n eind van elkaar wonen anders had ik graag een keer met je gaan trainen!

  16. @Gonda: Nee, niet gehad ook. Het is er te kort voor denk ik.

    @Herman: Dankjewel, die zocht ik!

    @Leo: Volgend jaar trainen op de avond voor Vaals-Venlo? ;-)

  17. Het lijkt mij een prachtig wedstrijd. is er een website erover? Volgend jaar wil ik ook mee doen!

    3:48? Dit is toch een prachtig tijd! Je kan trots op jezelf zijn!

  18. Pingback: Trappen! (8 en 9) | Danielle's blog
  19. Pingback: Gelopen: Klokgebouwloop @ Klokgebouw Eindhoven 23/03/2014 (10 t/m 13) | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.