Gelopen: Mergelland (estafette) marathon / Meerssen 13/09/2009 (37)

Het is me gelukt beste mensen, ik ben de afgelopen week weer eens vier keer sportief bezig geweest! Na de Tilburg Ten Miles liep ik op maandag samen met Marco een rondje van 5 km. Rustig aan omdat ik liever niet twee dagen achter elkaar loop maar het ging allemaal prima. Na 34:36 minuten waren we bij het 5 km punt waarna we de resterende halve kilometer naar huis wandelden.
Op donderdag wilde ik graag wat langer lopen maar veel zin had ik niet. Eerst wilde ik 10 kilometer lopen, toen 60 minuten en uiteindelijk werd het 8.75 km in 48:35 minuten. Het loopje viel tegen omdat ik af en toe wat last van mijn onderbenen had. Het wordt de hoogste tijd voor nieuwe schoenen, ik ben nog steeds met mijn ‘marathon’ sloffen aan het trainen en ik denk dat die bijna aan het maximum aantal kilometers zitten.
Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst sinds drie weken mijn gezicht laten zien in de sportschool. Het fitnessen viel behoorlijk tegen na weken nietsdoen net als het fietsen. Maar ik geloof dat ik mijn dip overwonnen heb!

Gisteren was het tijd voor mijn vierde estafette wedstrijd van dit jaar! Na de 12 uurs estafette in Den Haag, Vaals – Venlo en de estafette triathlon liep ik gisteren de Mergelland marathon met een team van sportschool VIPP. Er was een snel en een iets minder snel team met ieder vijf lopers die verschillende afstanden moesten overbruggen. Ik mocht in het iets mindere snelle team etappe vier lopen van 12 kilometer waarover later meer. Eerst moet ik iets bekennen…

Op weg naar Meerssen, dat maar een kleine 20 minuten met de auto van de Blogparty residentie af ligt, bedacht ik me dat het heel bijzonder zou zijn om een marathon in eigen provincie te lopen. Dit is ook nog eens de enige marathon die Limburg rijk is en de route loopt door een prachtig heuvelachtig gebied. Het is een kleinschalige marathon waarbij het geen enkel probleem is als je een begeleider op de fiets meeneemt, de omgeving is bekend terrein, ik kan vooraf gewoon in mijn eigen bed slapen en ik kan lekker veel vrienden en bekenden mobiliseren die mij komen aanmoedigen en mij voorzien van eten en drinken. Ideaal! Hm, inmiddels denk ik daar toch iets anders over…

De etappe die ik mocht lopen ging van start in Meerssen en voerde me via Schietecoven en Waterval (van beide dorpen had ik nog nooit van gehoord!) richting Maastricht Aachen Airport om via Ulestraten bij het wisselpunt in Schimmert te eindigen. Voor de marathonlopers was dit kilometer 25 tot en met 37 en ze kregen daarin flink wat hoogteverschil te verstouwen. Voor de start kreeg ik onverwachts gezelschap van Roy. Hij traint voor zijn eerste halve marathon in Eindhoven en had na zijn etappe van 8 nog wat extra kilometers nodig. Joepie, een haas die me zomaar in de schoot geworpen werd. Hij hield me uit de wind, vroeg bij verzorgingsposten wat ik nodig had, moedigde me aan, hield het tempo erin, lette heel goed op de route en af en toe hadden we ook nog puf om de omgeving te bewonderen en  de marathonlopers aan te moedigen.

Na een kilometer of 6 kreeg ik het zwaar en leek het me ineens niet meer zo’n goed idee om in eigen provincie een marathon te lopen… Gisteren was het 19 graden en bewolkt maar ik kan me voorstellen dat het bij warm weer geen fijne route is om te lopen. Je loopt veel in de wind, je tempo valt vaak terug door het bergop lopen en er is vrijwel nergens beschutting tegen de eventuele zon te vinden. Ik begreep naderhand dat dit niet alleen voor ‘mijn’ etappe geldt maar dat dit voor vrijwel de gehele route opgaat. Niet geschikt voor ondergetekende als het meer dan 20 graden is en die kans zit er in september natuurlijk in. Tel daarbij op dat er vrijwel geen publiek langs de kant staat (zelfs bij de wisselpunten was het akelig stil ondanks de aanwezigheid van een DJ) en je veel alleen loopt omdat deze marathon natuurlijk geen duizenden deelnemers heeft. En of je na twee uur nog oog hebt voor de prachtige omgeving vraag ik me ook af…

Enfin, ik kwam uiteindelijk bij het wisselpunt na 11.72 kilometer en 1:03:58, exact 11 kilometer per uur. Niet verkeerd op dat parcours mede met dank aan Roy! Op het wisselpunt stond Paula al op me te wachten (zij liep voor het snelle team en was al een tijdje binnen). Om aan wat extra kilometers te komen besloten we de pendelbus te laten gaan en de laatste 5 samen naar de finish te lopen. Voor de lopers die hier ooit de marathon gaan lopen, de laatste 2 kilometer gaan bergaf, joepie! De Garmin gegevens van mijn twee etappes vind je trouwens hier en hier. Bijna 17 kilometer weggetikt op een zondagmiddag.

Maar euh, voorlopig wacht ik nog gewoon op een mailtje uit Londen :-)

Foto via… Die trappen (van mergel) zijn alvast een voorproefje op de trappenloop van aanstaande zaterdag in Landgraaf. En dat is een, en dat is twee, en dat is drie, waar blijft nu vijfhonderd en zeven?

