Bib (Pukkelpop III)

Zoals verwacht zag ik gisteren tijdens de derde en laatste Pukkelpop dag maar weinig bandjes, om precies te zijn twee. Klaxons en Arctic Monkeys waren de gelukkigen :-)
Eerstgenoemde band nam revanche voor hun matige optreden in november 2006 in Gebxc3xa4ude 9 Keulen. In mijn blogpost van destijds lees ik onder andere dat hun ‘new rave’ minder dansbaar was dan op plaat en dat het allemaal wat rommelig was. Gelukkig kon er gisteren wel gedanst worden en verhip, de jongens hebben leren spelen. Soms kun je een bandje ook te vroeg zien.

Over vroeg gesproken, de ‘jochies’ van Arctic Monkeys zag in november 2005 en wat schreef ik toen?

Leuk optreden en ik ben blij dat ik de nieuwe hype uit Engelandpersoonlijk heb mogen aanschouwen. Al denk ik niet dat ze het zo vergaan schoppen als de andere twee bands die ik in hetzelfde zaaltje hebmogen zien, te weten Franz Ferdinand en Kaiser Chiefs (beide bandsspelen inmiddels moeiteloos de Heineken Music Hall vol) al ligt datzeker ook aan het feit dat de muziek van Arctic Monkeys minder geschiktis voor de grote massa.

Mea culpa poolaapjes want wat had ik het mis! Jullie waren gisteren de headliner, kozen niet voor de makkelijkste weg door de eerste 20 minuten van het concert alleen maar nieuwe nummers te spelen die niemand nog kan meezingen en staan inmiddels geboekt voor twee keer de HMH…
Kleine jongetjes worden groot en dat geldt zeker voor zanger Alex Turner die gisteravond volwassen maar schattig oogde met zijn lange haartjes en een grote meneer is geworden (mede dankzij nevenproject The Last Shadow Puppets) en verhip, verstaan kan ik hem inmiddels ook. Het optreden inclusief nieuwe nummers smaakte absoluut naar meer en ik kan dan ook niet wachten tot ik hun derde cd in huis heb.

Verder werd er gisteren vooral rustig aan gedaan, liep ik Mr. Pukkelpop Chokri tegen het lijf die niet te beroerd was om het altijd hilarische programmaboekje te signeren en ontdekte ik tegenover het terrein de bijverdienste van de Stedelijke Bibliotheek Kiewit. Tegen betaling van xe2x82xac 0,50 mocht je daar gebruikmaken van een kraakhelder toilet.

Mijn persoonlijke topper van Pukkelpop 2009 was overigens Glasvegas. Een live opname van het BBC programma Jools Holland brengt me voor heel even terug (met mooie foto’s van Rob Walbers) naar vrijdagavond net voor 19.00 u. in de Marquee tent. Thanks guys! 

