Gelopen: Halve marathon tijdens Estafette (halve) triathlon @ Eupen 02/08/2009 (30/31)

Jaja, er wordt nog gelopen in huize Blogparty al gooide een vastzittende Fibula kop bijna roet in mijn halve marathon eten. Enfin, in deze blogpost een korte terugblik van de afgelopen twee trainings weken gevolgd door een verslag van mijn halve marathon in Eupen die ik afgelopen zondag liep als onderdeel van een estafette triathlon.

In week 30 trainde ik vier keer waarvan drie trainingen zeer moeizaam verliepen. Op maandag mocht ik voor het eerst sinds december aan de bak met 15 snelle minuutjes op de loopband van 13 naar 17.2 kilometer. Pfeh, hoge scores met een gemiddelde hartslag van 150 en een max van 178. Daarna deed ik trouw nog drie rondjes fitness.
Op woensdag werd er in verband met de warmte uitgeweken naar de hei. Omdat Petra verhinderd was mocht ik de trainster uithangen. Ik moest de tijd bijhouden maar liet een ander de route bepalen. Na 4 jaar hobbelen op de hei heb ik daar namelijk nog steeds moeite mee. We liepen inclusief in- en uitlopen circa 8 kilometer met 14 versnellingen van 30 seconden op de hei. Het was zo zwaar dat ik de 11e versnelling oversloeg. Geen goed voorbeeld als trainster :-)
Donderdag fietste ik een heuvelprogramma van 32 minuten waarbij ik constant de omwentelingen tussen de 80 en 83 hield, heftig!
Ondanks drie zware trainingen besloot ik op zaterdag om in mijn uppie een rondje van 10 kilometer te lopen. Dat ging in 56:25 en voor het eerst die week ging het heerlijk. Helaas besloot mijn Fibula kop daar anders op te reageren en vanaf zondag was het weer raak met de pijn in de rechterknie holte.
Omdat ik een halve marathon op het programma had staan besloot ik om in week 31 rust te houden, zelfs het fietsen en de fitness oefeningen sloeg ik over. Volgens de fysio die afgelopen vrijdag mijn knie netjes van tape voorzag moet ik meer krachttraining gaan doen. Dat doe ik al trouw maar ik heb speciale oefeningen voor de hamstrings gekregen. Daar ga ik dan maar eens mee beginnen binnenkort.

Maar hoe ging nou die halve marathon twee dagen geleden? Het was zwaar, heuvelachtig en het regende twee uur lang maar het was een super dag en ik was uiteindelijk heel blij met mijn prestatie.
De halve marathon maakte deel uit van een estafette (halve) triathlon in Eupen, Belgixc3xab. Ik vormde samen met zwemmer Rob en fietser Andrxc3xa9 een van de 34 estafette teams naast de vele individuele triathleten die streden om de Belgische titel. De start was om 10.00 u. en Rob mocht de spits afbijten in het stuwmeer van Eupen. Brrrr, zwemmen in open water, ik moet er niet aan denken. Het was wel een super gaaf gezicht om al die gekleurde badmutjes in dat grote meer te zien zwemmen. Rob deed het fantastisch en kwam na 50:36 minuten uit het water waar hij Andrxc3xa9 aftikte voor zijn 80 kilometer fietsen.
Eupen ligt in een heuvelachtig gebied dus er moest veel geklommen worden.

Dat is wel zo leuk voor de toeschouwers maar ik vond het doodeng om al die fietsers met een rotvaart de berg af te zien stormen. Voor mij als loper was het die dag vooral wachten. Je weet niet precies wanneer je moet starten met als gevolg dat ik een half uur te vroeg in het wisselvak stond. Ach ja, tijd zat om nog een aantal keren naar het toilet te gaan en na het derde bezoek was het raak.

Na het wisselen van enkelband met chip en startnummer mocht ik na iets meer dan 3 uur fietsen door Andrxc3xa9 rond 13.55 u. eindelijk aan de bak voor mijn halve marathon. Inmiddels was de zachte miezelregen overgegaan in flinke stortbuien maar iedereen die mij kent weet dat ik dat niet zo’n probleem vind. Het enige nadeel was dat het parcours voor een groot gedeelte over onverharde modderige bospaden ging met als gevolg dat ik na de eerste ronde van 7 kilometer al met soppende sokken liep.

Na de eerste ronde wist ik in ieder geval wat me nog te wachten stond… De eerste drie kilometer en een beetje gingen door het bos en zoals net al gezegd vooral over een onverhard modderig pad met af en toe een stukje valsj plat en dat werd gevolgd door een lang stuk over een verharde weg waarin ook behoorlijk wat stijging zat en de laatste twee kilometer liepen eveneens via een verharde weg (joepie!) omlaag. Helaas zat er aan het einde van elke rondje een fikse kuitenbijter van circa 150 meter lang… Maar al met al was het parcours prachtig ook omdat ik grote stukken in mijn uppie liep (de reden daarvan was dat ik door bijna iedereen werd ingehaald slik) en dus volop kon genieten van de rust en de omgeving. Door de regen was het in het bos mistig en dat zag er magnifiek uit. Als ik een fototoestel bij me had gehad was ik onderweg gestopt om een foto te maken, zo mooi. Nu moet ik het doen met de herinnering.
De verzorging onderweg was prima maar dat mag ook wel voor xe2x82xac 60 inschrijfgeld per team. Er waren drie drankposten met water, sportdrank en cola en vooral van dat laatste drankje heb ik gretig gebruik gemaakt. Het gaf me meteen de gelegenheid om even wandelend op adem te komen maar veel tijd heeft het me niet echt gekost.
Het laatste rondje was het weliswaar hobbelen geblazen en zag het er allemaal niet meer zo fraai uit maar met een eindtijd van 1:55:22 ben ik dik tevreden! Voor de gexc3xafnteresseerden, hier vind je de route en de statistieken van vriendje Garmin.

Onze totaaltijd was uiteindelijk 5:47:07 en daarmee werden we het allerlaatste team van de 34 maar ja, er valt gewoonweg niet op te boksen tegen zwemtijden van 31 minuten, fietstijden van 2 uur 15 en halve marathontijden van rond de 1:15… Ik ben in ieder geval trots op mijn teamleden want we hebben het toch maar mooi allemaal gehaald niet in de laatste plaats dankzij de aanmoedigingen van onze fans waarvoor dank!

Die halve in Eindhoven wordt vast een makkie ;-)

NB: Foto’s zijn gemaakt door Rob en/of Petra…

