Vertrouwen en sociale – tweet – controle (29)

Voor het eerst sinds heel lang staat er over twee weken een halve marathon op het programma. Ik ga samen met Rob en Andrxc3xa9 een estafette triathlon proberen te volbrengen en na 2,5 km zwemmen van Rob (in open water, brrrrrrr) en 80 kilometer fietsen van Andrxc3xa9 is het mijn beurt. Toen ik een paar maanden geleden gevraagd werd voor deze wedstrijd twijfelde ik geen moment en zei ik meteen JA, leuk! Ik had me alleen niet gerealiseerd dat deze wedstrijd in de omgeving van het heuvelachtige Belgische plaatsje Eupen plaatsvindt. Ai en dat ook nog midden in de zomer op het heetst van de dag. Ach ja, de raad van Tiny om niet teveel energie te steken in zaken waar je geen invloed op hebt, in dit geval het weer, heb ik een aantal maanden geleden in mijn oortjes geknoopt en ik laat me in Eupen dus verrassen. Waar ik niet door verrast wil worden is het feit of ik de afstand aan kan. Ik liep weliswaar een aantal weken geleden nog een 20 km en na de marathon van Rotterdam is het vertrouwen in mezelf met een aantal procenten omhoog gegaan, toch wilde ik in de afgelopen trainingsweek nogmaals een afstand van 20 kilometer overbruggen. Gewoon voor de zekerheid dus…

Maar voordat het zover was liep ik op maandag een rondje van 7.5 kilometer. Ik had eigenlijk een intervaltraining gepland in de sportschool maar omdat het buiten zo’n lekker weer was kon ik de verleiding niet weerstaan. Hm, misschien was die interval een beter idee geweest want het liep letterlijk en figuurlijk voor geen meter. Ik wilde een rondje van 10 maken maar wist er met moeite 7.5 van te maken in 43:53 minuten. Woensdag ging het al iets beter, ik liep met Marco en @barthuz een rondje van 6 kilometer in 41:50 minuten. Het was bloedheet en ik vond het helemaal niet erg om het tempo van Marco aan te houden al heb ik tussendoor nog drie sprintjes getrokken. Hulde trouwens voor Marco, hij liep voor het eerst 6 kilometer! Donderdag werd aan de overige spieren gewerkt door drie rondjes fitness af te raffelen die vooraf werden gegaan door 20 minuutjes fietsen.

Mijn 20 kilometer duurloop stond voor vrijdagmiddag op het programma… Ik had een middag vrij maar na het pikken van een ‘after work terrasje’ had ik bij thuiskomt absoluut geen zin om nog naar buiten te gaan. Het weer deed raar met afwisselend zon en felle buien, ik wilde de Tour kijken en bedacht me dat ik die duurloop ook nog wel op zondag of maandag zou kunnen doen. Na een tweet van @runninghans dat ik zondag vast geen zin meer had durfde ik niet meer tegen te sputteren ;-) en na het vullen van de drankflesjes, het verzamelen van wat geld, mijn ID, de telefoon, twee gelletjes en een mueslireep vertrok ik iets voor 16.00 u. richting Wijnandsrade, Hulsberg, Klimmen en Retersbeek om via Voerendaal weer terug naar huis te keren. En ach, ondanks de hitte mocht ik niet klagen, het ging best lekker. Ik was wel blij met de tussenstop bij mijn ouders na bijna 9 kilometer. Daar at ik mijn reep en vulde ik mijn flesjes zodat ik voor de resterende 12 kilometer genoeg water zou hebben. Bij de voordeur stond vriendje Garmin op 19.49 kilometer en plichtsgetrouw als ik ben plakte ik er nog een aantal meters aan vast zodat ik op exact 20 kilometer in 1:58:24 uit kwam. Trots op mezelf! Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik bij thuiskomst een uurtje nodig heb gehad om bij te komen, ik bleef maar zweten en zweten. Mijn fibula kop vond het trouwens allemaal goed, gelukkig maar!

Hoe het zal gaan in Eupen weet ik niet maar ik reis er in ieder geval met veel vertrouwen naar toe.

Foto via

