Gezien: ISIS @ Effenaar – Eindhoven 06/07/2009

Met Blogparty kun je muzikaal gezien heel veel kanten op want na de indiepop van Blur stond ik gisteravond gewoon weer in de Effenaar bij een concert van ISIS en de kenners weten dan voldoende… ‘Kunt u grunten, grunt dan mee‘ zoiets dan toch. ISIS was vorig jaar mijn verrassing op het Polsslag festival en met de regelmaat van de klok belandt In The Absence of Truth, hun cd uit 2006 nog in de cd speler of op mijn iPod. Ik noemde hun muziek destijds lange trage soms ietwat dromerige metal en dat klopt voor een groot gedeelte nog steeds. Wikipedia noemt dat ook wel progressive metal of avant-garde metal, het is maar dat u het weet. Ook de invloed van Tool is nog steeds aanwezig. Op de net verschenen cd Wavering Radiant speelt zelfs Tool gitarist Adam Jones een riedeltje mee.

Toch was het bij het horen van de cd even slikken, het gruntgehalte is een stuk hoger geworden en ook live was het een stuk steviger dan op cd. Iets minder subtiel zeg maar. Ik moest zelfs denken aan Pestilence… Enfin, het geluid was in de Effenaar in ieder geval zo hard dat er van kletsend publiek geen sprake was al kwam het receptiegevoel af en toe bovendrijven bij de rustige intro’s. Wel jammer dat de zang in het begin erbarmelijk gemixt was, tijdens de eerste twee/drie nummers was die zelfs nauwelijks te horen. Maar al met al kon ik het goed hebben en het was heerlijk om vooral de nummers van die voor mij bekende cd live te horen. Na 122 minuten en slechts 9 (!) nummers was het over en sluiten en dat was eerlijk gezegd lang zat.

ISIS beluisteren kan via hun YouTube kanaal. Daar komt ook bovenstaand clipje van Holy Tears, een nummer van het al eerder genoemde album In The Absence of Truth vandaan. Meer ISIS vind je snel bij Headmusic.

Complimentje voor de Effenaar tot slot, het rookverbod werd perfect nageleefd. Het kan dus toch in dit land waarvoor hulde!

