Gezien: Blur @ Hyde Park – Londen 03/07/2009

Mijn verwachtingen voor het concert van Blur afgelopen vrijdag in Hyde Park, Londen waren hoog gespannen. Ik ben de muziek van Blur de laatste jaren pas echt gaan waarderen en jammer genoeg hield dat ook in dat ik de band pas een keer live zag tijdens hun Think Tank tournee toen gitarist Graham Coxon al uit de band gestapt was. Graham is een gevalletje apart, ook zijn (solo) muziek ontdekte ik pas redelijk laat maar inmiddels is hij uitgegroeid tot een van mijn muzikale helden. Wat is er dan nog mooier dan de band mét verloren zoon Graham Coxon in mijn favoriete stad Londen te zien? Vrijdagavond tussen 20.15 u. en 22.20 u. was er in ieder geval niets mooier en bestond mijn wereldje voor heel even alleen uit Blur!

Marco en ik stonden het eerste half uur van het concert vrij vooraan (uiteraard links en de kenners weten waarom…) maar hielden het daarna voor gezien. De sfeer was weliswaar super maar er werd zo hard meegezongen door het publiek (daar maakte ik me ook schuldig aan) dat ik tijdens de eerste twee nummers nauwelijks de band kon horen. Tel daarbij op dat het er wat betreft springen en dansen nogal heftig aan toe ging en dat Engelsen het blijkbaar leuk vinden om lege maar het liefst nog halfvolle plastic flesjes bier naar voren te gooien, dan kun je je wellicht voorstellen dat het achteraan op het veld een tikkeltje relaxter was. Maar dat eerste half uur kan niemand me meer afnemen, super om er even tussen te staan.
De setlist* was er een om je vingers bij af te likken inclusief alle krakers, de band had er zin in en wist Hyde Park van voor tot achter helemaal plat te spelen. Het mooiste moment kwam tijdens Tender. Niet een van mijn favoriete nummers overigens maar het was zo gaaf om te zien hoe iedereen minuten lang meegezogen werd in dat nummer en uitbundig meezong, echt helemaal geweldig. Andere hoogtepunten: For Tomorrow, This Is A Low en The Universal. En natuurlijk Coffee & TV al was het alleen maar omdat het door Graham gezongen wordt en ik sinds vrijdag de trotse eigenaar ben van een Blur shirt met hierop het bekende melkpakje.

Ik kan niet wachten tot het moment dat de live cd op de deurmat valt. Meer Blur vind je trouwens bij Headmusic inclusief een link naar een aantal foto’s en livebeelden.

Enne, hooggespannen verwachtingen waarmaken? It really, really, really could happen. Yes, it really, really, really could happen…

*Setlist: She’s So High, Girls & Boys, Tracy Jacks, There’s No Other Way, Jubilee, Badhead, Beetlebum, Out Of Time, Trimm Trabb, Coffee & TV, Tender, Country House, Oily Water, Chemical World, Sunday Sunday, Parklife, End Of A Century, To The End, This Is A Low, Popscene, Advert, Song 2, Death Of A Party, For Tomorrow, The Universal.

14 gedachtes over “Gezien: Blur @ Hyde Park – Londen 03/07/2009

  1. Hyde Park is echt een top lokatie voor een concert. Wembley en Royal Albert Hall ook gaaf. De sfeer in de uk is inderdaad mooi en tja … die engelsen zijn soms knettergek.

  2. dat gegooi met bierglazen is idd typisch Brits … in Vlaanderen kieperen we eerder traditioneel een pakje friet richting eerste rijen. Valt wel mee want een plek andalouse was je zo uit je kleren ;-)

  3. Van dat biergooien, xc3xbcberhaupt het gooien van objecten of vloeibaar spul tijdens concerten, snap ik echt niks. Ook tijdens “Coffee & tv”? Gooi dan koffie, zou ik zeggen ;-) Het heeft je concertplezier in ieder geval in het geheel niet vergald. En wie weet, dit jaar Blur met Graham, volgend jaar Suede met Bernard… Ik hoop zelf ooit op The Smiths met Morrissey & Marr!

  4. Leuk verslag!!! Hyde Park is gaaf! Ik moet toch eens wat vaker naar Blur gaan luisteren.

    Enne… bier gooien… doet me denken aan het bijwonen van een optreden van de Janse Bagge Bend (alweer …lang lang geleden, zucht)

    Groetjes
    Wilma

  5. @Bjxc3xb6rn: Wembley vind ik vooralsnog wat groot, vond 50.000 al veel…

    @Tiny: Inderdaad, raak verslaafd aan dat soort top weekends. Eens kijken wat er het komend weekend te beleven is!

    @Ronald: Jaaaa, wil ze nog een keertje zien!

    @Geert: Hm, heb dat friet gooien eigenlijk nog nooit gezien tijdens Pukkelpop. Zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten…

    @Indindo: Met alle respect maar ik denk dat Brett en Bernie dit niet voor elkaar gaan krijgen, ook niet in Engeland. Morrissey en Marr dan weer wel.

    @Jacq/Mart: Gaaf is het hxc3xa8? Ik ga er heel zuinig op zijn.

    @Wilma: Nooit naar Rowwen Heze geweest? :-/

  6. Ik zal ook maar eens een Blur CD gaan rippen.
    Komt Blur nu weer bij elkaar of was het eenmalig ?

  7. Pingback: Gezien: Blur @ Rock Werchter – Werchter 05/07/2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.