Bezocht: Kennis in Praktijk / WTC – Rotterdam 10/06/2009

Dinsdagavond net na het werk werd ik verrast met een direct message via Twitter. Of ik een collega wilde bellen in verband met de nominatie van collega Gerard Bierens voor Informatie Professional van het Jaar. Wat bleek, een dag later zouden de winnaars voor deze prijs (zowel vak- als publieksjury) bekend worden gemaakt tijdens het Kennis in Praktijk congres in Rotterdam en ik mocht onverwachts invallen als lid van Gerard’s PR team.
Dus vertrok ik woensdagochtend niet naar een vergadering in Eindhoven maar reisde ik in gezelschap van Erik en (uiteraard) Gerard naar het WTC in Rotterdam. Dat kwam me nog bekend voor van een aantal weken eerder al was ik toen iets zenuwachtiger.

Het congres zelf ging over Kennismanagement en daar heb ik eerlijk gezegd niet zo heel veel mee. Toch bleek het interessant te zijn om diverse sprekers van verschillende organisaties te horen spreken over dit onderwerp en nog belangrijker, hoe zij kennismanagement proberen toe te passen in hun organisatie. En dat varieerde van kennisdeling onder consultants bij McKinsey tot het monitoren van klant vragen bij de Openbare Bibliotheek Vlissingen. De presentaties van die dag kun je overigens hier vinden.

Gedurende de dag moest ik een aantal malen denken aan mijn eigen werk en de manier waarop we binnen de afdeling Mediavoorzieningen en ons eigen team aan kennisdeling doen. Ik moet eerlijk bekennen dat dit niet altijd even goed is geweest (dan werd zowel in Sittard, Eindhoven als Tilburg het wiel uitgevonden) maar de laatste jaren is het een stuk beter geworden. Daar draagt de mediatheekweblog en onze wiki zeker aan bij maar ook omdat we de laatste tijd veel standaard zaken zoals handleidingen centraal aangeleverd krijgen. En heel fijn, tijdens de studiedagen wordt er eveneens volop kennis gedeeld door middel van best practices.
Maar uiteraard kan het altijd beter en ik ben benieuwd of onze nieuwe Sharepoint portal daar aan gaat bijdragen. Eindelijk een communicatie platform dat mediavoorzieningen breed gebruikt gaat worden. Zo kan niemand meer zeggen dat hij/zij niet op de hoogte was van het een of ander. En misschien dat we binnen het eigen team dan ook het voornemen om elkaars kennis te beschrijven weer uit de kast moeten trekken want zelfs directe collega’s blijken vaak niet voldoende op de hoogte van elkaars kennis en kwaliteiten.
Trouwens, dat kennisdelen staat dan wel weer in schril contrast met de opmerking die ik laatst kreeg van mijn leidinggevende, of het wel handig was om mijn presentaties online te zetten want dan kunnen anderen er ook gebruik van maken. Hm, dit druist volledig in tegen mijn Creative Commons gevoel…

Voor de gexc3xafnteresseerden, ondanks de inspanningen van Gerard’s PR team en de inzet van Gerard zelf gingen beide prijzen aan zijn neus voorbij. Davied van Berlo mag zich een jaar lang Informatieprofessional van het Jaar noemen en dat lijkt me gezien zijn online presence een juiste keuze. Edita Mujovic won de publieksprijs. Gelukkig was Gerard snel over de teleurstelling heen, de nominatie op zich was natuurlijk al een prestatie van formaat.

Zo, het is zaterdagavond, tijd om kennis te gaan delen met een zak chips.

Foto via

