Een nieuw PR op de 10 tijdens de Pepijnloop (23)

De afgelopen trainingsweek was er eentje om in te lijsten, al was het alleen maar omdat ik de week afsloot met een nieuw PR op de 10 kilometer tijdens de Pepijnloop in Echt, waarover later meer…

Na een dagje Pinkpop was het op maandag tijd om in de hitte een rondje Steenberg te lopen. Dankzij mijn 405 weet ik nu dat dit rondje 5.44 kilometer is en daar deed ik 30:29 minuten over, toch mooi 5:36 per kilometer in het zonnetje.
Dinsdag fietste ik een heuvelprogramma en deed ik er drie rondjes fitness achteraan.
Woensdag stond er een intervalprogramma in de agenda. Op de loopband mocht ik 1/2/3/4/5/6 lopen met steeds oplopende tempo’s. Ik begon met een minuutje op 9 en dat werd opgebouwd tot 6 minuten van 9 tot 14 kilometer per uur. Geen topprogramma maar mijn benen vonden het prima zo. Mijn gemiddelde hartslag was 143 met een max van 172.

Vrijdag werd er direct na het werk vertrokken naar Echt. Op de terreinen van Stichting Pergamijn (voorheen Pepijn en Paulus), een woongemeenschap van verstandelijk gehandicapten werd een 5 en een 10 kilometer wedstrijd georganiseerd. De Pepijnloop staat garant voor gezelligheid, je loopt voor een Goed Doel (boerderij Ut Brook van de stichting), er is veel vertier voor de kids en na afloop is er altijd een BBQ, een uitgebreide prijsuitreiking xc3xa9n een tombola. Maar eerst de wedstrijd… Die vindt plaats op de terreinen van de stichting en dat houdt in dat het parcours volledig vlak is en grotendeels verhard. Klein nadeel is dat er een aantal dezelfde rondjes gelopen moet worden waardoor ik op een gegeven moment de draad van de kilometerbordjes helemaal kwijt was. Ik liep er ooit een snelle 5 maar dat is jaren geleden. Het parcours was toen ook iets korter waardoor die tijd nooit als officieel PR de boeken in is gegaan.
Op de 5 startte overigens een groot aantal VIPP-ers maar ook Marco en Petra. De laatste wist de wedstrijd te volbrengen net onder de 30 minuten en Marco zat daar iets achter. Goed gedaan!

Om 20.00 u. was het tijd voor de 10 kilometer. Leuk, Maurice was er ook samen met een tweetal clubgenoten en een enthousiaste supportster. In tegenstelling tot eerstgenoemde stond ik helemaal achteraan bij de start. Daar baalde ik naderhand van want ondanks de tijdregistratie via chiptiming heb ik er zeker 10 seconden verloren omdat daar nu juist geen tijdregistratie plaatsvond. Maar ik had ook geen zin om onder de voet te worden gelopen dus ik mag niet zeuren.
Vanaf het begin liep het heerlijk, ik werd weliswaar in de eerste kleine ronde nog door een aantal lopers ingehaald maar tijdens de vier grote ronden heb ik alleen maar lopers en loopsters ingehaald (ik werd uiteraard wel gedubbeld door de hele snelle lopers), een heerlijk gevoel. Er valt verder niet zo heel veel over te vertellen, het was gewoon lekker lopen. Vanaf kilometer 2 heb ik niet eens meer op mijn horloge gekeken, ik vond het wel goed zo. Rond kilometer 7 kreeg ik het voor de eerste keer zwaar maar tellen (en dat is een, en dat is twee…) en wederom lopers inhalen werkt op zo’n moment enorm stimulerend. Ik bereikte de finish na 49:15 minuten en dat betekende een verbetering van mijn PR met 35 seconden, yoooohoooo!

Na afloop werd er met Maurice en co nog heerlijk bij gekletst (over voetbal!) en hebben we ons enorm geamuseerd bij de tombola ondanks dat er van ons groepje van zes maar eentje met een presentje (een te gekke laser pointer jaja) naar huis ging. Meer over de Pepijnloop lees je bij Maurice. Volgend jaar wellicht weer? Dan ga ik nu alvast beginnen aan mijn Maurice hazenlobby! Moet ik alleen op kook- en/of bakles geloof ik ;-)

Foto via

