Ingedut

Nou ja, krijg je zomaar op een zonnige zaterdagmiddag inspiratie om werkgerelateerd te bloggen.

De aanleiding is een tweet van Edwin, die opmerkt dat de biblioblogosphere zo enorm ingedut is en eigenlijk kan ik hem daar alleen maar gelijk in geven. Ik weet niet hoeveel biblioblogs hij volgt maar de laatste weken is het inderdaad opvallend hoe weinig updates er verschijnen. En daar doe ik zelf even hard aan mee, mijn laatste werkgerelateerde post dateert immers al van 30 april, meer dan drie weken geleden.
Ik voel me weliswaar aangesproken door Edwin’s tweet maar op zijn vraag of ik me ook aangevallen voel, moet ik ontkennend antwoorden. Mijn blog is tenslotte helemaal van mezelf en niemand verplicht me om er wat dan ook op te zetten. Dat neemt niet weg dat ik me de laatste weken ook weleens heb afgevraagd waarom de inspiratie om te bloggen minder is geworden. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom ik me zo aangesproken voel.

Laat ik voorop stellen dat ik bloggen nog steeds heel erg leuk vind en dat dit nog steeds mijn belangrijkste drijfveer is, zie ook mijn blogpost uit september 2008. Daarnaast is kennisdeling met anderen, of dat nu over bibliotheekzaken, hardlopen of muziek gaat, een belangrijke reden. Reacties krijgen en hier zelf weer op reageren is een van de leukste dingen voor mij als blogger. Ook hierover schreef ik al eens in mei 2007. Hm, handig zo’n archief…
Maar waar ligt dan de oorzaak van minder bloggen? Andere prioriteiten? De concurrentie van Twitter als lekker snel medium? De hectische weken op het werk? Persoonlijke omstandigheden waardoor de algehele blogfrequentie een stuk lager ligt dan normaal?

Dat speelt inderdaad allemaal een rol (de ene reden een iets grotere dan de andere) maar als ik goed naar mezelf kijk is een van de belangrijkste redenen dat ik minder over mijn werk blog het feit dat ik alles al een keer gezegd heb. Of lijkt dat maar zo?
Ja, er kwamen vorige week nul studenten opdagen voor de workshop Informatievaardigheden, what’s new? En ja, af en toe krijg ik nog weleens een boze student aan de balie. En nee, reacties krijgen op de mediatheekweblog en een discussie starten is nog steeds heel erg moeilijk.
Of heb ik het bloggen gewoon ingeruild voor iets anders zoals ik twee jaar geleden al opperde? En dat ‘iets anders’ is in 2009 zeker hardlopen geweest waar ik nog nooit zoveel tijd in gestopt heb als in de afgelopen maanden. Soms moet je gewoon keuzes maken.

Enne, zit er eigenlijk iemand te wachten op mijn mening over stelling x, boek y of bandje z? Die eigen mening, een eigen draai ergens aan geven is altijd heel erg belangrijk voor me geweest maar de laatste weken ontbreekt het me aan zin en tijd om juist daar over na te denken met als gevolg dat ik dan maar helemaal niets plaats.

Zo, nu heb ik toch het gevoel dat ik me verdedigd heb, knap van Edwin dat hij dat voor elkaar krijgt op een lome warme zaterdagmiddag :-)

Foto via

