Musculus Trapezius (19)

Er staat alweer een nieuwe trainingsweek op me te wachten inclusief mijn eerste wedstrijd na Rotterdam. Maar eerst nog even een terugblik op de afgelopen week.

Maandag stond er een vrije training op het programma. Ik koos voor 15 snelle minuutjes op de loopband van 10 naar 17 kilometer per uur. Volgens mijn hartslag, die maximaal 168 en gemiddeld 132 was, ging het makkelijk maar de benen dachten daar anders over, die voelden zwaar.
Dinsdag heb ik 20 minuten gefietst en drie rondjes fitnessoefeningen gedaan. Vanwege de nog steeds aanhoudende pijn in mijn nek (zie update 18) en inmiddels ook linkerarm hield ik het tijdens deze training bij lichte gewichten. Dat was volgens de huisarts ook het beste want mijn ‘musculus trapezius‘ oftewel monnikskapspier bleek overbelast. Daarvoor ben ik donderdag bij de osteopaat geweest. Het voelt inmiddels al iets beter maar helemaal over is het nog niet. Het is vooral mijn linkerarm die nu de pijn opvangt en dat maakt het bijvoorbeeld lastig om in mijn favoriete slaaphouding te liggen omdat de arm dan te veel druk krijgt en pijn gaat doen. Minder aan de computer zitten en meer rust nemen helpt. Maar met sporten heb ik nergens last van en deze week bel ik voor een nieuwe afspraak, geen probleem dus.
Woensdagavond liep ik mijn rondje Steenberg van 5.7 kilometer in exact 32 minuten. Elke 5 minuten probeerde ik een minuutje te versnellen en dat lukte vrij aardig. Helaas reed er tijdens mijn tweede snelle minuutje een auto heel langzaam naast me met daarin twee jochies. Ze riepen gelukkig niets maar leuk vond ik het niet en ik probeerde er geen aandacht aan te besteden. Na een tijdje kwam er gelukkig een tweede auto aanrijden en toen reden ze door. Wat daar nu de lol van is?
Op zondag liep ik mijn twee rondjes van 5 kilometer in 55:43, het eerste rondje ging in 28:05, het tweede rondje in 27:38. Het was heerlijk om na 90 minuten stressen tijdens Feyenoord – Roda JC naar buiten te gaan om wat te lopen want radio luisteren en teletekst checken om te zien of je club rechtstreeks gaat degraderen is geen pretje. Gelukkig mogen ze door de miraculeuze winst van gisteren deelnemen aan de nacompetitie.

Komende week gaat er rustig getraind worden, zeker in aanloop naar de 10 mijl wedstrijd tijdens de Heideloop van komende zondag. Hopelijk wordt het niet te warm alhoewel de voorspellingen voor zondag alweer op 19 graden staan. Misschien dat er nog iemand zin heeft om naar het Zuiden af te zakken? Er is ook een 5 mijl wedstrijd over een mooi pittig parcours, een ideale training voor het een of ander. Al dacht ik daar tijdens mijn twee eerdere deelnames in 2005 en 2004 (beide keren de 5 mijl) heel anders over. Ik doe het nooit meer, iets in die trant geloof ik. En nu in 2009 dan toch de dubbele afstand… Rare mensen, die hardlopers ;-)

Foto via

