Kxc3xb6ln am Rhein

Gisteren stond er een onverwachts middagje Keulen op het programma. Vrienden die er regelmatig komen vroegen of Headmusic en ik zin hadden om mee te gaan. Eigenlijk kwam het niet uit want er moest gepoetst en gesport worden maar deze kans konden we niet laten schieten. Het bleek een schot in de roos!

Keulen is een van de grootste steden in Duitsland en ligt op een uurtje rijden van de blogparty residentie. De meeste lezers weten inmiddels wel dat ik er veel bandjes ga kijken maar van zomaar ernaar toe rijden voor sightseeing of shopping was het nooit gekomen. Gelukkig maar want tijdens zo’n eerste bezoek is het handig als je een paar gidsen bij je hebt. En zo liepen we gisteren achter Keulen kenners Erik en Lisa aan die ons in drie uurtjes door het centrum van de stad hebben geleid. Ik vond het tof en dat lag niet alleen aan het feit dat ik nu ook eens buiten Londen een paar Dr. Martensschoenen heb weten te scoren, dat ik een aantal leuke kledingwinkeltjes heb gezien die niet bij een grote keten horen (en waar ik zo een zak met geld had kunnen achterlaten), dat ik eindelijk de Dom heb mogen aanschouwen of dat ik wel drie vestigingen van Starbucks heb gespot.
Nee, de sfeer in de stad was van dien aard dat ik me er direct thuis voelde ondanks het feit dat mijn Duits (zelfs na 6 jaar HAVO onderwijs) belabberd is en verstaanbaar maken dus altijd een beetje tenenkrommend in zijn werk gaat bij mij.

Ik roep het wel vaker en dat doe ik nu weer, ik ben weliswaar Nederlander maar het lijkt erop dat ik me in Europese steden als Brussel, Londen en Keulen beter thuis voel dan in de grote Nederlandse steden. Want ook daar verstaan ze me vaak niet (en zo ironisch, dan begint men Duits tegen me te praten) maar het is vooral de gejaagdheid die maakt dat ik me nooit zo op mijn gemak voel. Toen ik laatst weer op station Utrecht stond verstuurde ik zelfs een tweet de wereld in waarin ik me afvroeg waarom ik me in Londen beter voel dan daar. Raar! Of zou dat dat komen door het feit dat ik geboren ben in dat stukje Limburg waar je als het ware ingesloten zit tussen Belgixc3xab en Duitsland? Ach, zo’n gevoel kun je niet uitleggen, ik ben meer Europeaan dan Nederlander, zoiets dan toch.

Maar wat maakt het uit, ik heb er sinds gisteren een nieuwe winkelstad bij en tijdens het volgende bezoek wordt dat shoppen, zeker weten, gecombineerd met een bezoek aan de Dom, een wandeling door de Altstad en wellicht nog een museumbezoek. Enne, er is ook nog een dierentuin (mxc3xa9t Capybara’s!) en een marathon

Erik en Lisa, bedankt voor het gidswerk! 

Foto via

