Bezocht: Polsslag / Grenslandhallen – Hasselt 02/05/2009

Is het niet raar dat de twee bandjes die gisteren tijdens Polsslag het meeste indruk op me maakte niet vertegenwoordigd zijn in de Blogparty cd kast?

Vroeg in de avond maakte The Rakes hun opwachting in de Marquee en na het Pukkelpop optreden in 2007 was dit de tweede keer dat ik de band aan het werk zag. The Rakes spelen catchy, hoekige post-punk maar kan me op plaat nooit zo lang boeien. Live is dat een ander verhaal en dat komt mede door zanger Alan Donohoe die een goede stem heeft, grappig danst en de perfecte frontman is voor de muziek en dan vooral de heerlijke singles van het Londense viertal. Gisteren knalde het in ieder geval vanaf het begin, aftikken en gaan, lekker hard geluid ook. De zanger leek een tikkeltje dronken maar wie maalt daarom als het concert zo goed is dat het een kandidaat is voor de top 10 concertlijst over 2009? Check MySpace en bekijk de singles via YouTube.

De tweede band die eveneens voor de tweede keer indruk maakte was Yeah Yeah Yeahs, een drietal uit New York dat volgens hun wikipagina onder andere art punk / dance punk maakt. Euh, gewoon even luisteren, dat lijkt me het beste. De flamboyante zangeres Karen O is de stoere überhippe frontvrouw die meestal gekleed is in fleurige, zelfgemaakte speelpakjes (voorbeelden hier) met een stem als een sirene.
Het rare is dat ik het normaal niet zo op zangeressen heb maar Karen is dermate stoer en weird tegelijkertijd dat ik zelfs op het moment dat het concert mijns inziens wat inzakte door een tweetal rustigere nummers geboeid bleef luisteren én kijken. Hun nieuwe sound is wat meer elektro gericht (live is er ook een vierde bandlid aanwezig) en na het optreden van gisteren en het feit dat ik hun nieuwe single ‘Zero‘ helemaal geweldig vind ga ik het toch nog maar eens proberen met die cd’s van het drietal. Zeker nu ik voor het eerst sinds lange tijd een bandshirtje kocht op een festival en dat van een band met een zangeres.

Ik zag gisteren nog veel meer bands (Delphic, Red Light Company, Fischerspooner, Fever Ray etc. etc.), zelfs Peter Doherty kwam langs al was hij wat verlaat en zat zijn band nog elders, maar daarvoor verwijs ik graag naar Headmusis wiens verslag in de maak is die zijn Twitter berichten gebruikte om een verslagje te maken.
Het festivalseizoen is wat mij betreft nu officieel geopend. Laat die lading namen voor Pukkelpop maar komen, Chokri!

Foto via… Meer foto’s van Polsslag staan hier.

14 gedachtes over “Bezocht: Polsslag / Grenslandhallen – Hasselt 02/05/2009

  1. klink leuk allemaal. :o) (lang geleden dat ik ook daadwerkelijk een kijkje neem op je blog. Lees je verhalen wel, maar dan via mn RSS)

    Ben wel benieuwd wat je van Fever Ray vond? Toch wel wat anders dan bovenstaande bandjes.

  2. Karen O was groots. Qua stem en performance. Exc3xa9n van de grootste entertainers van deze tijd!

    @DB: Fever Ray was spannend (vooral qua presentatie) maar had voor mij een txc3xa9 hoog arty-farty-Bjxc3xb6rk-gehalte.

    @Dannixc3xablle: Je mag wel naar mij verwijzen maar ik wilde me er juist eens gemakkelijk vanaf maken deze keer :-)

  3. @DB: Oooh, wat lees ik nu, daarom zijn mijn bezoekersstatistieken zo gekelderd ;-)

    Fever Ray vond ik leuk voor drie nummers maar ik stond vrij achteraan, er was weinig licht op het podium (alleen van een aantal gezellige schemerlampjes en af en toe een laser) en mijn aandacht verslapte na een tijdje. Zangeressen zijn nu eenmaal niet mijn ding.

    @Marco: Maar ik heb het toch aangepast.

    @Tiny: Het is weer eens wat anders dan hardlopen.

    @John: Nee hoor, geen moment aan hardlopen gedacht zaterdag!

  4. Jij gaat nog lekker vaak naar optredens toe, ik moet toch ook nodig de concertagenda weer eens checken. Het is al mei en ik heb pas 2 concerten achter de rug!

  5. @She: Dit was een late beslissing min of meer ingegeven door de hele kleine kans dat Graham Coxon mee zou komen met Peter Doherty. Hij speelt namelijk gitaar op Pete’s cd en heeft getourd met de band in Engeland. Maar helaas, Pete kwam niet eens met band maar goed, de rest maakte heel veel goed.

    Kom een dagje (zondag) naar Pinkpop! Je bent hier van harte welkom.

  6. @Marco: in mijn krant (VK) werd Karen O. een beetje afgezeken. Recensies zeggen dus ook niet alles.

  7. @Hans: Naar aanleiding van concert in Paradiso? Zeker van Jan Vollaard? Ik zal morgen eens via de Krantenbank op zoek gaan naar dat artikel (vanuit thuis moet ik van alles downloaden om te kunnen inloggen en daar heb ik nu even geen zin in).

    Maar inderdaad, recensies zeggen ook niet alles en dit blog weerspiegelt tenslotte ook nog eens de mening van een amateur (die wel heel van muziek houdt)
    http://blogparty.web-log.nl/blogparty/2007/07/gelezen_the_cul.html

  8. Helaas voor mij dit jaar geen Pukkelpop, wegens onze vakantie naar Amerika, niet lang daarna. Wij zijn dit keer te vinden op Werchter. Minder spannend qua line-up, dat geef ik direct toe. Maar als ik me niet vergis dan krijg ik in elk geval de kans om ook daar de Yeah Yeah Yeahs te aanschouwen! Ben erg benieuwd geworden!

  9. @Hans: Oeps, ik hoor net dat Jan van het NRC is.

    @Neilz: Minder spannend maar wel een hoop grote namen natuurlijk. Ben benieuwd hoe het bevalt (of ben je al eens geweest?), ik vond het de laatste keer namelijk heel erg druk op de Werchter weide.

  10. Hoi, eindelijk nog es je blog gelezen, na gisteren onze korte boodschap op fb. Pukkelpop zit er niet in dit jaar voor ons, behalve enkele niet echt hxc3xa9xc3xa9l grote namen die ons interesseren (behalve de Monkeys en Faith no more). Exc3xa9n dagje werchter kan er nog net bij en ik hoop daar de Yeah Yeah Yeahs in goeie doen te zien (en KOL natuurlijk :-)) Morgen probeer ik in pre-sale aan tickets te geraken van Pearl Jam, keep fingers crossed!
    Zeg, jij loopt nogal wat af ?! Mooie tempo’s maak je! Wij schrijven ons eerstdaags ook in voor Eindhoven, Vincent voor de hele en ik voor de halve marathon, mxc3xa9t overnachting met de webloglopers :-)

  11. @Chris: Tot nu toe vind ik de namen voor Pukkelpop ook niet zo heel interessant en ik hoop sowieso dat Kasabian er nog bij komt. Een aantal bands staan al op Werchter, dat is wel jammer want dan is de kans een stuk kleiner dat ze ook naar Hasselt komen. Ach, een keertje een iets rustigere Pukkelpop is ook lekker ;-)

    Vincent heeft de smaak te pakken na Rotterdam? Ik wacht de loting van London af en anders wordt het een wintermarathon mits ik niet geblesseerd raak. Maar ik ben er in Eindhoven wel bij voor de halve marathon. Dat wordt weer een gezellige boel!

  12. Pingback: Gezien: Yeah Yeah Yeahs @ Paradiso – Amsterdam 17/07/2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.