Bezocht: Ugame Ulearn @ TU Delft 23/04/2009

Moet ik dat eigenlijk wel doen, precies een week na UGame Ulearn nog een blogpost aan het congres wijden? Er was gewoonweg geen inspiratie maar ook weinig tijd om er afgelopen week iets aan te doen. Maar omdat dit weblog ook een klein beetje als archief dient alsnog een verlate #ugul09 post…

Dit jaar stond het congres in het teken van Marketing, Nieuwe Media en Mediawijsheid. Maar wat mij bij het meeste is blijven hangen na die dag is de ‘phoenix‘ ofwel feniks. Ik heb weliswaar het verhaal gehoord van Kathy Dempsey over marketing en Pierre Gorissen en Willem Karssenberg lieten zien wat er allemaal in het onderwijs mogelijk is met Nieuwe Media maar het is duidelijk dat we als bibliotheek heel snel op zoek moeten naar onze ‘phoenix’ omdat anders het toekomstplaatje van What’s Next? (zie Extinction timeline 1900-2050) wel eens heel snel werkelijkheid zou kunnen worden. Met andere woorden, zit men in deze snel veranderende wereld nog wel te wachten op een voorziening als de bibliotheek?

Helene Blowers sprak hierover in de eerste keynote en ook al hoorde ik weinig nieuws, ik bleef geboeid luisteren want door haar manier van presenteren, haar enthousiasme, de wijze waarop ze het publiek probeerde te betrekken bij haar presentatie vond ik erg bijzonder. Hier sprak iemand met hart voor de bibliotheek!
Een ander hoogtepunt was de tweede keynote van die dag, door Father Roderick. Vooraf had ik nog twijfels en eigenlijk wilde ik samen met Dappere Bas deze presentatie overslaan maar gelukkig, we kwamen tijdig tot inkeer. Father Roderick gaf ons een inkijkje in het Vaticaan, de Katholieke Kerk (en Star Wars!) maar liet ons tevens zien welke overeenkomsten er zijn tussen oude instituten als de Kerk en de bilbliotheek en hoe die laatste gebruik kan maken van nieuwe technologiexc3xabn om mensen aan zich te binden.

Verder kenmerkte het congres zich, net als vorig jaar, door een bijzondere opkomst voor de keynote sprekers (Helene werd begeleid door GuitarHero klanken, Father Roderick door een koor met Gregoriaanse gezangen), de uitermate vriendelijke toegangsprijs van xe2x82xac 98 (kom daar maar eens om bij het gemiddelde congres met buitenlandse sprekers), een uitstekende lunch (een wokbuffet en heel veel broodjes) en het feit dat je op een uitermate relaxte manier kon kennismaken of bijkletsen met vakbroeders- en zusters. Dat kan elders ook maar het lijkt erop dat het hier allemaal net iets makkelijker gaat.
En natuurlijk moet ik Twitter even noemen. Ik ben nog nooit bij een evenement aanwezig geweest waar zoveel mensen, inclusief ondergetekende, tegelijkertijd aan het twitteren waren. Tijdens de presentatie van Father Roderick zat ik naast Dappere Bas en wierp ik af en toe een blik op zijn Tweetdeck schermpje waar de tweets met de tag #ugul09 voorbij bleven flitsen. Een bijzondere ervaring!

Indien je meer inhoudelijke informatie over het congres wilt teruglezen check dan even de blogpost van Liesbeth die een fraai overzicht maakte. En uiteraard check je het al eerder genoemde Twitter.
De boodschap van de dag was wat mij betreft in ieder geval dat het de hoogste tijd is dat we in de bibliotheekwereld eindelijk onze spierballen laten zien en geen seconde meer mogen verliezen om onze toekomst veilig te stellen.

Dankjewel Liesbeth, Erik en Jaap en alle andere medewerkers. Hopelijk organiseren jullie volgend jaar een derde editie.

Foto via

