De nieuwe (korte) termijndoelen (16)

De trainingsdraad is na Rotterdam weer volledig opgepakt door ondergetekende en dat resulteerde direct in vier hardlooptrainingen (inclusief wedstrijd) de afgelopen week.
Het was er een van rustig opbouwen want na de Peter Rusmanloop van 5.5 kilometer op maandag liep ik woensdag alweer iets meer. Tijdens twee rondjes Schelsberg (7 kilometer in 50 minuten inclusief rustmomenten) moesten we drie keer 500 meter versnellen en het lukte me eindelijk om onder de twee minuten te duiken. De eerste versnelling ging in 1:58, de tweede in 2:06 en de laatste in 2:09. Steeds langzamer inderdaad maar in de laatste twee versnellingen moest er bergop gelopen worden. Het ging lekker maar ik moet bekennen dat ik een dagje later een beetje spierpijn in de bovenbenen had.

Vrijdag ben ik 51 minuten onderweg geweest met Natasja en Wendy. Wow, een rondje dwars door de hei inclusief twee flinke bergen en een tempo dat gemiddeld op 11 per uur lag. Lekker pittig en ook toen voelde ik aan mijn bovenbenen dat ik wel degelijk ‘iets’ gedaan had.
Over zware bovenbenen gesproken, daar heb ik nu eveneens last van want ik ben net terug van een rondje van 65 minuten met Natasja. We hebben het parcours van de Heideloop verkend (dat eigenlijk bekend terrein is) en daarbij elke 5 minuten 30 seconden versneld. In totaal 10 versnellingen, op het laatste kon ik echt niet meer. Goede training, dat dan weer wel maar volgende week neem ik even gas terug.

Tijdens mijn vorige trainingsupdate had ik het trouwens over nieuwe doelen. Ik kan melden dat mijn eerstvolgende (korte)termijn doel de 10 mijl wedstrijd tijdens de Heideloop op zondag 17 mei is. Vandaar ook die verkenning van het parcours al heb ik daar de korte wedstrijd over 5 mijl reeds twee keer eerder gelopen. Beide keren heb ik dat als heel zwaar ervaren want het is een heuvelachtige wedstrijd die deels over onverharde paden en ruiterpaden gaat. Een uitdaging zeker bij warm weer.
Verder heb ik me, net als vorig jaar, ingeschreven voor de LadiesRun over 10 kilometer in Zoutelande, de avond voor de Kustmarathon. Mijn dreamduomaatje Jacq staat voor die laatste ingeschreven en als alles goed gaat loop ik op zaterdag de laatste 10 kilometer met haar mee.

Op de lange termijn heb ik nog niets concreets gepland al blijft die midwintermarathon in Apeldoorn door mijn hoofd spoken. Maar eerst maar eens de zomer doorkomen met wat lokale 10 kilometer wedstrijden en afwachten of mijn werkgever nog iets in petto heeft voor de Tilburg Ten Miles en de halve marathon in Eindhoven. Verder heb ik besloten om in de zomer niet meer op een vaste dag mijn interval training op de loopband af te werken. Ik ga van week tot week bekijken waar ik zin in heb en laat dat ook afhangen van het weer.

En last but not least, Ron deed gisteren op zijn blog een oproep voor deelnemers aan de estafetteloop Vaals – Venlo. Als Limburgs ‘meadje’ moet ik die natuurlijk een keer gelopen hebben, ik heb me derhalve meteen aangemeld. Een team bestaat uit zeven lopers en tot dusver staat de teller op drie (Ron en Leo hobbelen ook mee) dus als je zin hebt om mee te lopen door het Limburgse land meld je dan even bij mij. Op de site van Ron lees je er meer over en kun je je ook aanmelden.

Ik ben in ieder geval nog lang niet genezen van het hardloopvirus.

Foto via

