Blogkermis : de palen en perken van WEB 2.0

Er waait een blogkermis door biblioblogland. Nu waait die al een tijdje maar ik heb de draaimolens en botsautootjes tot nu aan mij voorbij laten gaan. Toch wil ik die van Nicole niet niet verder laten reizen zonder mijn reactie want die gaat over het nut van WEB 2.0 voor onze klanten en dat vind ik een hele interessante.
Voor de mensen die niet weten wat een blogkermis is… Hieronder lees je een fraaie definitie die ik ‘gejat’ heb van de nlbiblioblogswiki (nieuw scrabble woord?):

Een blogkermis (of blog carnival) is een verzameling postings rond een thema met als doel een aantal bloggers bij elkaar te brengen. Iemand start een onderwerp, en daarop wordt door verschillende bloggers binnen een bepaalde tijd geantwoord in de vorm van een posting. Meestal met link naar die originele oproep, en na verloop van tijd worden de postings verzameld in een overzicht.

Enfin, Nicole vraagt zich als kermisexploitant af hoe de klanten mediawijzer worden door onze (informatiespecialisten in alle soorten en maten) aanwezigheid op WEB 2.0. Met andere woorden, wat schieten klanten er mee op dat wij ons suf bloggen, twitteren, ningen, hyven en wat al niet meer.
Klanten zijn voor mij in dit geval docenten en studenten van de diverse instituten die wij informatievaardiger of mediawijzer proberen te maken zodat ze niet alleen maar de grote G gebruiken maar ook vooraf geselecteerde bronnen raadplegen die we aanbieden via de Fontys mediatheeksite en onze federatieve zoekmachine Fontys Felix. En als ze dan toch met Google aan de slag gaan leren we ze hoe ze die zoekmachine op een effectieve manier kunnen gebruiken. Dit doen we door het aanbieden van workshops, het geven van presentaties en uiteraard helpen we de studenten (xc3xa9n docenten) ook een eindje op weg als ze zich met een vraag melden aan de balie.

Het bovenstaande is een belangrijk bestanddeel van mijn werk en datgene waar ik begin jaren 90 zo hard voor gestudeerd heb. Maar dankzij al die WEB 2.0 toepassingen is het de laatste jaren veel makkelijker geworden om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, kennis te delen met collega’s die je nog nooit ‘in real life’ ontmoet hebt, netwerken op te bouwen en informatie in te winnen bij collega’s die van sommige zaken net iets meer afweten dan jij. Allen dingen die ervoor zorgen dat ik mijn werk goed kan blijven doen en mijn klanten (hopelijk) net altijd dat ene stapje in kennis voor kan blijven.

Foto via

Advertenties