Gelopen: Peter Rusmanloop (5.5 km) 13/04/2009

Zou ik bijna vergeten dat ik op 2e Paasdag nog een wedstrijd gelopen heb. Tijdens de Peter Rusmanloop in Oirsbeek kon je gisteren kiezen tussen een 5.5 kilometer of een 10 mijl wedstrijd. Ik liep er twee keer eerder, in 2004 de korte (geen idee wat mijn tijd toen was) en in 2006 liep ik een persoonlijk record van 1:24:49 op de 10 mijl. Dat PR staat overigens nog steeds…

Na veel getwijfel (what’s new?) besloot ik, mede na het lezen van de reactie van Running Hans op mijn laatste trainingsupdate, verstandig te zijn en me niet in te schrijven voor de lange loop. Ik zou dus gewoon, zoals eerder afgesproken, Petra en Marco hazen tijdens hun tweede hardloopwedstrijd. Het inschrijfgeld van xe2x82xac 8 vond ik pittig maar ach, je hoeft maar iets te doen te hebben tijdens de Paasdagen.
Om 10.30 u. werden we weggeschoten voor een rondje door Oirsbeek en een stukje Doenrade. Het verraderlijke van deze loop zit meteen in het begin. Zo’n 200 meter na de start moet je een enorme steile berg op die er vrijwel direct voor zorgt dat je naar adem moet happen. De lengte is ook niet misselijk want als je boven bent zie je het 1 kilometer bordje al staan. Daarna is het een kwestie van bijkomen tot aan de finish :-) Maar serieus, de rest van de route gaat over asfalt en je krijgt nog wat fijne afdalingen voor je kiezen maar dat stelt dan eigenlijk niets meer voor.
Marco en Petra gingen goed (te hard?) van start en wisten tot aan de 4e kilometer het tempo goed vast te houden. Toch was het nog even doorbijten aan de finish maar die bereikten we gezamenlijk in 34:52 minuten. Goed gedaan!

Er waren wel wat kleine ergernissen… Ik vond persoonlijk het inschrijfgeld aan de hoge kant zeker toen bleek dat er tijdens de wedstrijd gewoon auto’s op het parcours bleken te rijden. Ondanks de aanwezigheid van verkeersregelaars zag ik een grote melkwagen voor me rijden en hadden we zeker een kilometer lang een ongeduldige chauffeur in een jeep achter ons rijden. Er werd nog net niet getoeterd. Op een gegeven moment moesten we een weg oversteken waar ook nog auto’s bleken te rijden. Ik heb daar behoorlijk wat mensen over horen klagen en zelf vind ik het ook een slechte zaak. Oh ja, had ik al gezegd dat de 10 mijl lopers een Veolia lijn bus op het parcours hadden?
De tijdregistratie ging trouwens met chiptiming maar matten aan de start lagen er niet dus van een netto tijd was geen sprake. Ook raar, ik ging samen met Marco en Petra van start en we kwamen ook samen over de finish. En toch blijkt Petra in de uitslag 7 seconden langzamer te zijn. Hoe kan dat nou?
Voor het inschrijfgeld krijg je trouwens wel een handdoek na afloop maar Marco had al bijna een exemplaar van vorig jaar te pakken…

Tot zover de (kleine) ergernissen want de after-pasta-party met vrienden maakte het allemaal goed. Die was namelijk reuze gezellig en zoals Tiny zou zeggen :-) voor herhaling vatbaar! Leuk ook dat een aantal VIPP dames in de prijzen vielen, heb ik dat hoge inschrijfgeld niet voor niets betaald.
Enne, dit was voorlopig mijn laatste haasklusje, vanaf nu ga ik weer voor mezelf lopen al maak ik graag een uitzondering voor de Singelloop in Utrecht. She, ik hoor graag van je…

Foto’s zie je hier.

