Bezocht: IPON @ Jaarbeurs Utrecht 09/04/2009

Afgelopen donderdag bezocht ik voor de eerste keer IPON, de congres en vakbeurs voor ICT-minnend onderwijsland. Het vond allemaal plaats in de Jaarbeurs Utrecht en dat betekende vooral heel veel standhouders die hun waar aan de man/vrouw probeerde te brengen en een zeer groot aantal workshops en presentaties die bezocht konden worden. En blijkbaar is ICT in het onderwijs nog steeds het domein voor de man want ik schat dat de verhouding man/vrouw op IPON op 65/35% lag. Of ben ik nu te negatief?

Ik bezocht een groot aantal presentaties/workshops en aan de hand van een aantal verstuurde tweets kom ik tot onderstaand verslagje…

Googlificatie van het onderwijs : een positief geluid / Amber Walraven

– Leerlingen moeten leren kritisch te kijken naar Google zoekresultaten.
– Docenten weten vaak zelf niet hoe ze moeten zoeken. Kan leerlingen dus ook niet helpen.
– Instructie in evalueren van zoekresultaten is zeldzaam. Kans voor bibliotheek!
– Geen aparte media les, integreren in curriculum.
– Stappenplan voor docenten! Ik mis de bibliotheek expertise in verhaal.
– Ze pleit voor samenwerking met informatiespecialisten maar docent moet het niet uitbesteden. Integreren en samenwerken dus.

Ondanks dat Amber ervan uitgaat dat docenten zelf aan de slag moeten met informatievaardigheden zie ik toch kansen voor de informatiespecialist. Gelukkig is men bij een opleiding als Sporthogeschool alert zodat informatievaardigheden in het komende schooljaar in samenspraak met ons gexc3xafntegreerd gaat worden in het curriculum. Nu de rest nog…

Leerlingen zijn samen ICT-vaardig / Bart van Leerdam

– Ah, daar is het bekende ‘helpdesk in de Middeleeuwen‘ filmpje. Ook digital native en digital immigrant komt terug.
– Leerlingen leren ict vaardigheden liever op deductieve manier, eigen aanpak, beter voor lange termijn geheugen & transfer.
– Leerlijnen en samen ontdekken komen samen in Digimaster. Iets voor pabo?

Digimaster is een nieuwe online innovatieve tool waarmee je kinderen heel makkelijk ict vaardigheden aanleert. Het begin van de presenatie was voor mij bekende kost, het digital native/digital immigrant verhaal heb ik inmiddels veel te vaak gehoord. Het gratis programma Digimaster is wel een leuke tool waarmee Pabo studenten wellicht aan de slag kunnen tijdens hun stage.

Mediawijsheid is een kinderrecht / Liesbeth Hop

– Mediawijsheid: kennis, vaardigheden, mentaliteit, bewust, kritisch, actief.
– Wie legt kinderen uit wat media is? Check ook test op mediaenmaatschappij.nl.
– Aha, ik ben niet enige internet ‘junk’ in de zaal.
– Mediawijsheid is geen apart vak! Inbedden in alle lessen.

De presentatie zou eigenlijk door Bamber Delver gegeven worden maar die was blijkbaar verhinderd. Dat zorgde in het begin voor wat verwarring omdat Liesbeth blijkbaar een andere presentatie had voorbereid. Uiteindelijk kwam het allemaal goed, werd er duidelijk en goed uitgelegd waar mediawijsheid voor staat maar werd er ook hier kort teruggegrepen op het digital native en digital immigrant verhaal.
Wederom veel aandacht voor het inbedden van mediawijsheid in de lessen. Je vraagt je af wanneer het onderwijs zelf erachter komt dat dit de manier is om kinderen en jongeren mediawijs of informatievaardig te maken. Verder werd er nog wat reclame gemaakt voor de website Media en Maatschappij (die weliswaar niet fatsoenlijk onder Firefox draait maar een kniesoor die er op let) waar je een mediawijs test met een knipoog kunt maken en was er veel aandacht voor de opleiding tot mediacoach. Die lijkt me overigens reuze interessant maar met een scholingsbudget van 300 euro per jaar helaas niet haalbaar voor ondergetekende. 

Democratisering van de technologie en de gevolgen voor het onderwijs / Wilfred Rubens

– Leerlingen gebruiken weinig social software zoals rss, twitter, blogs etc.
– Cloud Computing als ontwikkeling. Denk aan Google Docs. Nachtmerrie voor ICT afdeling?
– Docenten moeten gaan lifehacken!

Omdat ik na afloop van deze presentatie een interview moest doen met Wilfred Rubens heb ik weinig noemenswaardige tweets de wereld ingestuurd. Sowieso was het moeilijk concentreren tijdens deze presentatie want deze vond plaats in de grote centrale hal van IPON. Dat betekende dat Wilfred tijdens de presentatie meermalen overstemd werd door het geluid van de bezoekers. Niet zo handig als je de ruimte alleen afsluit met gordijnen… De technologische ontwikkelingen waar Wilfred over sprak kwamen mij overigens niet onbekend voor, denk aan: internet overal aanwezig (mobiel internet is de toekomst), applicaties op een stick (als je niet mag skypen op je werk neem je het programma gewoon mee op een stick en zet je het alsnog op je werkpc), social software en cloud computing. Uiteraard staan niet alle docenten open voor al deze nieuwe mogelijkheden maar geef als directie de docenten die voorop lopen wel de kans tot experimenteren. Als leestip kregen we Paradox of Choice van Barry Schwarz mee naar huis. De presentatie kun je trouwens hier terugvinden.

Creativiteit en innovatie onderwijs in de 21e eeuw / Fons van den Berg

– Creatief denken vermindert naarmate leerlingen ouder worden volgens Ken Robinson. Krijg veel leestips nu.
– Schoolvakken terugbrengen tot 21e eeuw thema’s.

Ook hier weinig getwitter maar wel heel veel leestips gekregen. Jammer dat ik zo weinig tijd heb. Maar wisten jullie dat 2009 uitgeroepen is tot het Europees Jaar van Creativiteit en Innovatie? Ik ook niet, totdat Fons het me vertelde.
Hij vindt dat we in het onderwijs veel meer moeten kijken naar de manier waarop we jongeren lesgeven. Niet kijken naar het verleden maar jongeren voorbereiden op de toekomst. Hecht eens wat meer waarde aan creativiteit en minder aan kennis en vaardigheden. Volgens Fons kun je jongeren beter een goede vraag stellen die ze op een creatieve manier moeten beantwoorden dan ze vier weken lesgeven. Deze presentatie moet ik nog even laten bezinken zeker gezien de vele leestips. En ik ben er ook nog niet helemaal uit wat de rol van Apple is en hun Apple Classrooms of the Future.

Geïnspireerd leren / Bram Elderman

– En ja, daar zijn de digital imigrants en natives weer.
– Tjee, weet ik straks eindelijk hoe Garageband werkt :-)
– Voor bezoekers die niets weten v WEB 2.0 gaat Bram wel erg snel door het wiki verhaal.
– iMovie lijkt een stuk simpeler dan Pinnacle om een filmpje te maken.

Bram Elderman (van Apple) liet aan de hand van een aantal Macprogramma’s zien hoe je je lessen leuker kunt maken voor je leerlingen. Laat ze een podcast maken met Garageband of een filmpje met iMovie. Hij ging als een razende door het programma heen maar liet daardoor wel zien dat het inderdaad heel makkelijk is om met de genoemde programma’s iets te maken. Dat zie ik mezelf met een videobewerkingsprogramma als Pinnacle (Fontys standaard) nog niet doen. Jammer dat Bram het wiki verhaal

er te snel doorheen joeg, ik denk dat een aantal mensen in de zaal toen het spoor bijster raakte. Maar enthousiast was hij, dat kon ik waarderen.

Conclusie: Leuke dingen gezien en gehoord maar het programma was wel erg vol, tijd om de standhouders bezoeken was er voor mij bijna niet. En veel aandacht voor het Hoger Onderwijs was er eerlijk gezegd ook niet. Het zal dus van de sprekers afhangen of ik er volgend jaar weer bij ben. Het genoemde interview met Wilfred Rubens inclusief IPON sfeerverslag wordt, als het goed is, binnenkort gepubliceerd in het tijdschrift Digitale Bibliotheek. Wordt vervolgd dus…

Advertenties

8 gedachtes over “Bezocht: IPON @ Jaarbeurs Utrecht 09/04/2009

  1. ACOT2 gaat niet over de toekomst, maar over het nu: Apple Classrooms of Tomorrow – Today.
    De rol van Apple in dit verhaal is vrij eenvoudig: ze hebben eigenlijk allerlei relevante onderzoeksresultaten samengevoegd en ACOT2 is de ‘conclusie’. Om onderwijs te maken dat aansluit bij (de belevinge van jongeren in) de 21e eeuw zou je gebruik kunnen maken van de 6 ontwerpprincipes van ACOT2. Het resultaat zou meer leerlinggericht onderwijs moeten zijn.
    In Apple 1:1-projecten proberen scholen met deze principes nieuw onderwijs te ontwikkelen. En dat mondt weer uit in iets als Challenge Based Learning.
    Afijn, lees er meer over op m’n blog :)

  2. Ik ben al een tijdje niet meer naar een congres geweest, maar vind het aanbod vaak tegenvallen. Of je hoort interessante verhalen, maar weet toch niet goed wat je er zelf mee zou kunnen (tenminste dat heb ik dan). Is je interviewartikel al af trouwens ;-)?

  3. Klinkt als een congres waar ik toch naar toe had moeten gaan. De vergelijking van videobewerking software wil ik het nog graag een keertje over hebben. Maar dat gaat mss wel lukken de 23ste in Sittard?

  4. @Fons: Bedankt voor de aanvulling.

    @She: Het leukste is vaak de ontmoeting met gelijkgestemden. Ben bezig met het interview…

    @Tunske: Dan kun je je beter even melden bij mijn naamgenoot, die heb ik daarmee bezig gezien samen met Mario en Eddy.

  5. Bedankt voor de samenvatting van enkele workshops waar ik niet ben geweest. Mijn verslagje komt ook zeer binnenkort.

    Bij de stands zelf heb je volgens mij niet zo veel gemist. Het waren vooral digiborden, digiborden en meer digiborden. Daar schrijf ik dan wel even over.

  6. De overheid (OCW) en het Commissariaat voor de Media hebben uiteraard ook te maken met die nieuwe ontwikkelingen, zo wordt in de nieuwe mediawet niet meer gesproken van omroepen maar van ‘mediadiensten’ en ‘media-instellingen’. Programma’s worden immers niet meer allen op radio en tv, maar op allerlei manieren en op verschillende platforms aangeboden. Een beetje mediawijsheid kan daarbij beslist geen kwaad!

  7. @Jeroen: Leuk, je blog zal ik meteen in Netvibes zetten.

    Enne, dat van die digiborden was mij ook al opgevallen maar ik dacht dat het aan mij lag! Die zijn in ieder geval hot in onderwijsland.

    @Fred: En dat valt allemaal onder minister Plasterk toch of zeg ik nu iets heel doms?

  8. Pingback: Bezocht: IPON 2013 @ Jaarbeurs Utrecht 11/04/2013 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.