De Digitale Mediatheek en meer…

Een aantal maanden geleden vroeg ik de docenten van Pedagogiek via een old skool papieren oproep of ze interesse hadden in een workshop over alles wat de Digitale Fontys mediatheek hen kan bieden. Tot mijn grote spijt kwam daar maar een reactie op en die betreffende docent kreeg een individuele instructie van mijn kant en kon die volledig zelf samenstellen. Hij koos ervoor om wegwijs te worden gemaakt in de Fontys catalogus maar daar bleef het dan ook bij.

Mijn collega Jan uit Tilburg was inmiddels ook aan de slag gegaan om docenten Pedagogiek te overtuigen van het nut van onze mediatheeksite toegespitst op de pedagogiek wiki– en weblog en op zijn verzoek stuurde ik laatst wat informatie door aan de Sittardse docenten. En in het kader van niet geschoten is altijd mis stuurde ik mijn eigen uitnodiging ook weer mee. Tot mijn verbazing kreeg ik na een paar dagen een reactie en daar was ik zo blij mee dat ik vrijwel direct instemde met een instructie. Oeps, na mijn toezegging bleek het ineens te gaan om een groepje docenten en oeps, ik had maar een paar dagen de tijd om me voor te bereiden. Omdat ik niet kinderachtig wilde zijn liet ik de afspraak gewoon staan en gelukkig maar!

Ok, de presentatie op zich is niet spectaculair, ik gebruik steeds hetzelfde format en maakte ook dankbaar gebruik van een eerdere presentatie maar tot mijn grote verbazing bleek het gisteren vrijwel allemaal in de smaak te vallen. Ik heb alles, van mediatheeksite via federatieve zoekmachine Fontys Felix en weblog naar wiki, RSS en WEB 2.0 kunnen behandelen en de workshop liep door de vele vragen en de discussies zelfs met een half uurtje uit. Ik denk dat niet alles voor iedereen (het ging om acht docenten waar ik er twee had verwacht) even interessant was maar daar streefde ik ook niet naar. Het fijne was dat ik nu eindelijk het gevoel had dat ik een groepje voor me had dat daadwerkelijk gexc3xafnteresseerd was in dat wat ik aan het vertellen. Hehe! En dat terwijl ik zoiets als Twitter of Social Bookmarking zelfs vergeten was maar daar heb ik op het einde ook nog iets over kunnen roepen.

En nee, niet iedereen heeft tijd om zich volledig te verdiepen in Fontys Felix of heeft interesse om met RSS aan de slag te gaan. En over zoekstrategiexc3xabn kun je ook zo een dag vullen maar het begin is er. Via de docenten kun je namelijk studenten over de streep trekken! Als docenten weten wat ze via ‘ons’ allemaal kunnen raadplegen of in ieder geval weten hoe ze meer dan een simpele zoekactie in Google kunnen doen, gaan ze dat hopelijk ook aan hun studenten vertellen!

