Gezien: Pure Reason Revolution @ Luxor Keulen 20/03/2009

In het voorjaar van 2005 kwam er een clipje voorbij op MTV2 dat meteen mijn aandacht wist te trekken. Het was een spacy progrock-achtig nummer waarvan na afloop zowel titel als artiest niet in beeld verscheen. Gelukkig bood wandelende pop-encyclopedie Indindo uitkomst, hij werd gebeld en na enig doorvragen bleek het te gaan om de band Pure Reason Revolution met The Bright Ambassadors of Morning. Die single en naderhand de EP werden aangeschaft en de komst van de eerste volwaardige cd werd in huize Blogparty met gejuich begroet. Want nu zou de band vast wel gaan touren, toch? Helaas niet en dan tel ik de optredens in het voorprogramma van Porcupine Tree gemakshalve niet mee.

Maar nu is er een nieuwe cd, Amor Vincit Omnia, en staat de band zelfs op vrijdag 10 april in Kerkrade. Inderdaad beste mensen, jullie lezen het goed, Kerkrade, daar waar op dit moment een voetbalclub om zeep wordt geholpen maar dit terzijde.
Enfin, Marco en ik konden niet wachten dus reden we gisteren naar Keulen alwaar Pure Reason Revolution aantrad in de matig (circa 150 bezoekers waarvan het grootste deel van het mannelijk geslacht) bezochte Luxor, voorheen Prime Club genaamd. Via Indindo had ik al wat live opnames gehoord en gezien en die vond ik maar zozo vanwege een bagger geluid en matige zang. Maar gelukkig, het concert bleek boven verwachting en ik ben blij dat ik de band binnenkort nog een keertje mag zien. Het is ook niet niks om zulke complexe muziek live diezelfde impact mee te geven, het subtiele aspect valt dan vaak weg. Gisteravond klonk het dan ook een stuk rauwer dan op cd maar dat viel niet tegen. Zelfs het feit dat de setlist voor het merendeel uit nieuwe nummers bestond mocht de pret niet drukken. Denk aan progrock met vette dance-invloeden. Niet verkeerd!

Op herhaling in Kerkrade dus en dan kan ondergetekende de nieuwe nummers hopelijk ook al meezingen want een gesigneerde cd is inmiddels aanwezig in de Blogparty cd kast! Nog het vermelden waard… De band stond vrijwel direct na het optreden bij de merchandise stand te signeren en toen zangeres Chloxc3xab Alper de net aangeschafte cd in ontvangst nam van Marco was het eerste wat ze zei: ‘Have we met before?’. Na enige verwarring bleek dat niet zo te zijn en na een babbeltje met de vier bandleden togen we huiswaarts. Ik ben nu al benieuwd wat Chloxc3xab zegt als ze Marco over drie weken in Kerkrade tegenkomt?

Meer over het concert lees je binnenkort bij Marco en hier kun je nog wat plaatjes beluisteren.

