Gelezen: Ramiro, kindsoldaat / Ineke Holtwijk

Ramiro heeft een zwaar leven thuis. Zijn vader drinkt, hij slaat Ramiro en zijn zusje en armoede kennen ze ook. Ramiro besluit zich samen met een vriend aan te sluiten bij het Volksleger, een guerrillabeweging die zich schuilhoudt in het oerwoud van Columbia. Ramiro vindt het allemaal geweldig in het begin, zeker als hij overladen wordt met nieuwe spullen en hij, vanwege zijn geringe lengte ingezet wordt als speciale boodschapper van de commandant. Maar al snel begint hij te twijfelen aan de goede bedoelingen van het Volksleger. Zeker als hij op een dag een geweer krijgt, hij gedwongen wordt om dat daadwerkelijk te gebruiken xc3xa9n er, mede door zijn spionage-activiteiten, een rijk meisje wordt gekidnapt waarvoor het leger losgeld vraagt.

Het Volksleger bestaat niet echt maar is gemodelleerd naar een beweging zoals de Farc of ELN die beiden nog veel gebruik maken van kindsoldaten. Van de behandelde thematiek in dit jeugdboek geschreven door Ineke Holtwijk, werd ik niet vrolijk. Al vanaf het begin druipt de triestheid van het leven dat Ramiro heeft gehad er vanaf. Je gunt hem een beter leven en vraagt je af waarom dit soort praktijken nog volop voorkomen in landen waar guerrillabewegingen actief zijn. Meer informatie over kindsoldaten kun je hier en hier vinden.

Een van de bekendste instanties die voormalige kindsoldaten maar ook andere kinderen helpen die slachtoffer zijn geworden van oorlogsgeweld is Warchild. Ze zijn actief in 13 landen en helpen jaarlijks meer dan 700.000 kinderen.

16 gedachtes over “Gelezen: Ramiro, kindsoldaat / Ineke Holtwijk

  1. Toen ik het boek zag liggen dacht ik “bah wat een triest boek”. Kan ook niet anders gezien het verschrikkelijke thema. Ik pas.

  2. @Martine: Op haar (overigens slecht bijgehouden) website zag ik meer titels staan inderdaad, misschien iets voor mijn ‘to read’ lijstje.

    @Marco: De foto spreekt inderdaad boekdelen…

    @Bjxc3xb6rn: Ik ben bang voor overkill!

    @Neilz: En moeilijk te geloven als normaal denkend mens.

  3. Ik vind het me altijd moeilijk voor te stellen hoe het leven van mensen in andere landen is. Tenminste, je weet het wel, maar het idee dat kinderen hier kunnen spelen terwijl leeftijdsgenootjes in andere landen in een fabriek werken of soldaat zijn, blijft moeilijk te bevatten. Wij hebben zo’n geluk!

  4. We kunnen er niet genoeg aan doen !!!
    Misschien maar eens een sponsormarathon voor warchild. Marco zal dna vast meelopen

  5. @Joost: Duh, je weet ze wel weer uit te zoeken.

    Verslag is in de maak, misschien besteed ik er nog aandacht aan :-)

  6. ik moest van school een boek lezen en toen ik een paar bladzijdes had gelezen viel ik bijna in slaap maar natuurlijk las ik verder.later vond ik het boek helemaal geweldig en leuk en ik zou hem haast nog eens willen lezen;)

  7. @Daffy: Mooi toch? Ik vond het in het begin ook niet altijd even spannend, het kwam wat traag op gang.

  8. ik vind het een mooi & goed boek.
    aleen vind ik wel dat het mooier werd gemaakt dan dat het eigenlijk is.
    in het echt is het veel erger dan in het boek. het mocht wel wat Realistischer maar voor de rest mooi boek om te lezen.

Reacties zijn gesloten.