Gelezen: The Tales of Beedle the Bard / J.K. Rowling

Het is vrijwel zeker dat er geen vervolg komt op de zeven boeken van Harry Potter. Gelukkig schreef J.K. Rowling voor de fans nog ‘The Tales of Beedle the Bard‘ waarvan een gedeelte van de opbrengst naar het goede doel gaat, The Children’s High Level Group. Het boekje dat in tegenstelling tot de HP boeken die steeds dikker werden maar 105 pagina’s telt bevalt vier sprookjes voor jonge heksen en tovenaars aangevuld met de visie van Professor Albus Dumbledore op die sprookjes, een extra uitleg zeg maar.

Het boekje is amusant maar kan niet tippen aan de Harry Potter boeken, daarvoor is het te dun en zijn de verhaaltjes veel te kort. Maar omdat de sprookjes van Beedle the Bard een rol spelen in het laatste HP deel is het toch een ‘must read’ voor alle fans.
Wat ik er zo mooi aan vind is dat J.K. Rowling een hele wereld heeft gecreexc3xabrd rondom de tovenaarsleerling en die tot in de perfectie heeft uitgewerkt. Dat is niet alleen goed te zien aan dit sprookjesboekje (waarin bijvoorbeeld weer verwijzingen staan naar andere documenten en tovenaars uit vroegere tijden) maar ook aan twee boekjes uit 2001 waarin een compleet beeld wordt gegeven van Zwerkbal en Fabeldieren. Een snelle blik op Bol en Marktplaats leerde me dat ik twee zeldzame boekjes in de kast heb staan die inmiddels tweedehands voor veel meer geld worden aangeboden dan ik er ooit voor betaald heb.

De Nederlandse vertaling verschijnt volgende week en gaat mijn HP collectie compleet maken.

