Gezien: Oasis / Philipshalle – Dxc3xbcsseldorf 05/02/2009

In mijn herinnering was de Philipshalle niet zo groot maar daar dacht ik gisteravond een tikkeltje anders over. Twee jaar geleden zag ik er Tool, nu Oasis. Voor een polsbandje waarmee je vooraan in een apart vak kon staan waren Eva, Marco en Indindo te laat (en we waren al vroeg in Dxc3xbcsseldorf, nietwaar Indindo?) dus besloten we om een zitplaats te zoeken. Uiteraard rechts van het podium want daar zou Noel zijn opwachting maken.

Klokslag 21.00 u. betraden Liam, Noel en de rest van de band het podium. Wow, Liam is echt xc3xbcber cool maar zijn stem nog niet zo tijdens het eerste nummer. Hij moest nog even warmdraaien zeg maar. Gelukkig duurde dat niet zo lang en in een tijdsbestek van 105 minuten kwamen alle oude (maar helaas geen ‘Live Forever’) en nieuwe krakers voorbij terwijl onze zitplaats al vanaf de eerste seconde gewoon een staanplaats bleek omdat iedereen om ons heen ging staan. Dat swingde natuurlijk iets lekkerder maar raar is het wel natuurlijk. Hoogtepunten voor mij waren ‘The Masterplan’ en ‘Falling Down’, toevallig twee nummers die door Noel gezongen worden. Ook fraai, de uitvoeringen van ‘Don’t Look Back In Anger’, ‘Morning Glory’ en ‘Layla’.

Goed concert maar ik moet daarbij wel eerlijk zeggen dat ik de zaal erg mega vond. Oasis is natuurlijk een hele grote band maar kon in deze hal niet zo overtuigen dan in een iets intiemere setting zoals in 2005 in de Ancienne Belgique.
De gebroeders Gallagher zijn ook niet niet zo spraakzaam (Liam kwam zowaar een keer tot: ‘this one is for the chick with the tits‘) en de interactie met het publiek miste ik toch wel een klein beetje. In een grote zaal vind ik het ook altijd moeilijker om me helemaal over te geven aan de muziek, daarvoor is er altijd net iets te veel ruis die me afleidt.

Neemt niet weg dat Oasis een hxc3xa9le goede show gaf en dat deze band nog lang niet afgeschreven is! Meer over Oasis, inclusief setlist, vind je bij Headmusic.

NB: Het clipje van ‘Falling Down’ is van een live optreden in Manchester.

