Herinnert u zich deze nog? De typecursus van Scheidegger

Gisteren kwam ik op Lifehacker een bericht tegen over online typecursussen. Ik ging meteen terug in de tijd! Ik zat in klas 6, was 10 en moest van mijn ouders op typeles. Verschrikkelijk vond ik dat. In die tijd was ik nogal onzeker, had wat last van faalangst en nu moest ik elke week, maanden lang op een vaste dag per twee weken met alleen maar onbekenden op een cursus waarvan ik me afvroeg wat ik er eigenlijk aan zou hebben.
Die Scheidegger cursussen waren in die tijd, we spreken over begin jaren 80, trouwens enorm populair. Elke week viel er wel een aanbieding van deze club in de brievenbus. Goedkoop waren ze niet, ik meen me te herinneren dat die cursus destijds 700 gulden kostte. Maar daar kreeg je dan wel wat voor…

Een typemachine waarvan de toetsen afgeplakt waren met verschillende kleuren dopjes zodat je ook echt blind, met 10 vingers, leerde tikken, een enorme cursusklapper en bergen huiswerk. Elke les leerden we er een aantal letters erbij. Tijdens de eerste leerde je bijvoorbeeld de toetsen ‘asdf’ en ‘jkl’ te gebruiken. Je huiswerk bestond dan uit het oneindig oefenen van deze letters in diverse combinaties. Dat huiswerk moest ook ingeleverd worden, daar was mevrouw ‘Scheidegger’ altijd enorm streng in. De les daaropvolgend kwamen de ‘g’ en de ‘h’ erbij totdat je het hele qwerty toetsenbord afgewerkt had. Ook leerden we hoe we brieven en facturen moesten opstellen. Old skool! Later kreeg ik eens eigen elektronische typemachine (mxc3xa9t correctietoets!) waar ik tot en met 1993 trouw mijn BDI verslagen op tikte. Net voor mijn afstuderen in 1994 werd de typemachine vervangen door een heuse Philips computer.

Het mag dan ouderwets aandoen maar ik kan met recht zeggen dat dit een van de meest zinvolle cursussen is geweest die ik ooit gedaan heb! Dit stukje tekst is volledig blind getikt met een aardige tiksnelheid. Tijdens mijn examen haalde ik 220 aanslagen per minuut! Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Voor iedereen die nog met twee, drie of vier vingers op het toetsenbord ramt, check de post op Lifehacker en doe er je voordeel mee. Enne, niet vergeten om de toetsen af te plakken :-)

Foto via

