Binnenkort in dit theater: jurylid zijn bij een Nationale Voorleeswedstrijd

In tegenstelling tot de drie voorgaande jaren wordt er op de Pabo Roermond dit jaar niets aan de Nationale Voorleesdagen gedaan. Jammer maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf ook weinig aan gedaan heb om studenten en docenten te porren om er iets speciaals van te maken. Kwestie van prioriteiten stellen. Concreet zou dat betekenen dat de Voorleesdagen, die vandaag van start gaan, tot 31 januari duren en zich ten doel hebben gesteld om het voorlezen te bevorderen aan mij voorbij zouden gaan ware het niet dat ik binnenkort mag jureren bij de halve finale van een Nationale Voorleeswedstrijd. Er was weliswaar eerst een Pabo docent gevraagd maar die moest wegens andere verplichtingen weigeren. Om het een beetje goed te maken heeft hij daarna mij voorgedragen bij de Biblionova organisatie. Leuk! 

Omdat ik zelf geen kinderen heb, lees ik niet zo heel veel voor. Mijn neefje las ik jaren geleden nog weleens voor en onlangs heb ik de twee kids van goede vrienden voorgelezen maar dat voelde ietwat onwennig. Het gekozen boek ‘Bang Mannetje‘ viel overigens prima in de smaak. Nadat het uit was riepen de kleine mannetjes in koor: ‘Nog een keertje’. Gelukkig maar want het was een verjaardagskadootje voor een van de twee en dan is het altijd fijn als blijkt dat het gewaardeerd wordt.

En wat ik dan verder heb met voorlezen? Ik lees sowieso alle prentenboeken die ik zelf aanschaf voor de pabo collectie voordat ze in de kast verdwijnen en daarnaast ben ik, het zal inmiddels bekend zijn, een groot liefhebber van jeugdboeken.
Ik zal me voor die tijd nog wat inlezen in de techniek van voorlezen. Dat is het voordeel van werken op een Pabo, er zijn voldoende titels over dit onderwerp aanwezig in de collectie. Verder laat ik me graag verrassen door de kinderen. Hopelijk hebben ze een originele titel gekozen en hoef ik me niet door tig keer Paul van Loon of Francine Oomen te worstelen ;-)

Serieus, ik kijk er erg naar uit en ben heel benieuwd naar de verrichtingen van de kinderen. Daar kan ik vast nog iets van leren.

Foto via

