Gezien: The Boy in the Striped Pyjamas / naar het boek van John Boyne

Een van de meest indrukwekkende (jeugd)boeken die ik de afgelopen jaren las was ‘De Jongen in de Gestreepte Pyjama‘, geschreven door John Boyne. Het boek raakte me diep en ik was dan ook blij verrast toen bleek dat er een film in de maak was. Het boek is inmiddels al vele malen in herdruk verschenen en kent nu ook een filmeditie. Gelukkig kon ik het originele boek vorige week nog tweedehands via Bol.com kopen, het was een must-have voor mijn boekenkast. Ik maakte ook meteen een afspraak met mijn moeder om naar de bioscoop te gaan. De verwachtingen waren hooggespannen, zeker na het zien van bovenstaande trailer…

De achtjarige Bruno, wiens vader een hoge positie in het Duitse leger heeft, voelt zich ondanks de Tweede Wereldoorlog gelukkig in Berlijn. Maar als zijn vader een hoge functie in het concentratiekamp Auschwitz krijgt moet het gezin verhuizen. Bruno is te jong om te beseffen wat zijn vader precies voor werk doet maar vindt het wel raar dat er in de nabijheid van hun huis metershoge hekken staan waarachter mensen staan die allemaal dezelfde gestreepte pyjama dragen. Als Bruno op onderzoek uitgaat sluit hij vriendschap met het Poolse jongetje Shmuel, een van de vele kinderen die in Auschwitz terecht zijn gekomen. Een vriendschap met verstrekkende gevolgen.

Het is een indrukwekkende, ontroerende maar vooral beklemmende verfilming geworden van een heel zwaar onderwerp en doet zeer zeker recht aan het boek. Net als tijdens het lezen van het boek was ik tot tranen toe geroerd, ondanks het voor mij bekende einde.

Als je het boek nog niet gelezen hebt, ga dat dan snel doen. Of ga de film zien waarover je hier meer kunt lezen. Aanrader!

