Gelopen: Mescherbergloop (15 km) – Mesch 14/12/2008

Volgens de verslaggever van L1 is de Mescherbergloop (euh, zeg maar cross!) de zwaarste hardloopwedstrijd van Limburg! Of dat waar is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het gisteren weer behoorlijk afzien was in Mesch en omgeving.

Voor mij was het de derde keer dat ik de lange afstand liep, dit jaar precies 15 kilometer en derhalve 600 meter langer dan de voorgaande edities. Het verschil zat hem direct in het begin. Normaal moest je een paar honderd meter na de start al met z’n allen een ‘geitenpaadje’ omhoog. Nu werd je eerst de weg opgestuurd en moest je daarna door een weiland baggeren. Uitstekend want zo werd de grote groep (dit jaar vonden bijna 700 lopers de weg naar Mesch, een record!) meteen uit elkaar gehaald.
Ik liep een aardige wedstrijd en heb alleen bij het trappenpad van 180 (of zijn het er toch 184?) treden moeten wandelen maar dat deed (gokje) 90% van de lopers. Die trap is gewoon niet te doen voor de huis-, tuin- en keukenloper zeker als je al tien kilometer stijgen en dalen in je benen hebt zitten. De laatste berg zit op circa twee kilometer voor de finish en voor mijn gevoel liep ik te sjokken, ik haalde echt geen 9 per uur meer. Daarna was het vooral afdalen en uitkijken geblazen vanwege de enorme modder.
Het hele parcours was overigens erg glad en modderig, dat viel tegen. Ik had gedacht dat het vanwege de matige vorst licht bevroren zou zijn. Maar nee hoor, ook deze keer moest ik de modderkluiten van mijn schoenen halen en wel na 1:27:27. Dat betekent 10.292 kilometer per uur en dat is sneller dan vorig jaar, joepie!

Deze editie was trouwens extra speciaal. Hans, Maurice en Ron waren speciaal voor deze wedstrijd afgereisd naar het Zuiden en we troffen mekaar dan ook voor en na de wedstrijd. Leuk! De eerste twee kilometer liepen we samen, daarna was Hans verdwenen en hobbelde ik nog gezellig bergop met Maurice en Ron. Helaas gingen zowel Ron als Maurice onderuit dus die deden het na hun valpartijen rustig aan. Na afloop bleek ik de enige te zijn die overeind was gebleven want ook Hans was in de laatste afdaling gevallen. Gelukkig konden ze wel alle drie de wedstrijd uitlopen. Volgend jaar weer mannen?

Meer verslagen vind je bij de drie heren en voor een sfeerbeeld in foto’s klik je hier met dank aan Ike en Bouwe.

Foto van trappenpad via

