Vooruitkijken naar 2009 (48)

Blijkbaar was ik zo onder de indruk van mijn inschrijving voor de marathon van Rotterdam dat het daarna een beetje stil heeft gelegen op dit blog. Hou het maar gewoon op drukte op het werk en geen zin om thuis nog eens achter de computer te gaan zitten. Stil gezeten heb ik allerminst want er werd uiteraard gewoon doorgetraind. Stiekem had ik weken geleden al eens zo’n trainingsschema op internet aangemaakt om te zien wat ik allemaal moet doen voordat ik die marathon kan uitlopen. En ja, uitlopen, jullie lezen het goed, ondergetekende start in Rotterdam niet op een bepaalde eindtijd maar is al blij als ze die eerste kan uitlopen. Maar goed, dat trainingsschema geeft vier trainingen per week aan maar daarvan heb ik er de laatste weken altijd een afgewerkt op de fiets. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik in mei en juni geblesseerd ben geweest mede doordat ik vier looptrainingen per week afwerkte en er tussen trainingen geen rust was ingebouwd. Ik moet nog even zien hoe ik dat de komende maanden ga oplossen want op de sportschool werd me te kennen gegeven dat vier keer lopen per week nodig is. Wellicht kan ik het om en om plannen om zo mijn lichaam rust te gunnen. Tips zijn overigens van harte welkom, via mail of in de reacties!

Mijn trainingen dan… Maandag ben ik gestart met een nieuwe intervalcyclus op de loopband. Op het programma stond 6 x 3 minuten met tussendoor rust. Ik liep de eerste drie op 13 kilometer, daarna eentje op 14, terug naar 13 om te eindigen met drie minuten op 14 kilometer. Mijn maximale hartslag was 176, mijn gemiddelde was 152. Daarna drie rondjes fitness.
Woensdag ben ik met Wendy op pad geweest. Omdat het al donker was besloten we om in de bebouwde kom te blijven en we hobbelden 48:55 minuten door Heerlen-Zuid en Heerlen-Centrum. Het ging lekker en ik heb onderweg ongegeneerd naar binnen gegluurd bij iedereen. Opvallend, weinig Kerstversieringen te zien en meer aandacht voor Sinterklaas dan andere jaren.
Donderdagochtend ben ik gaan fietsen op de sportschool. Een bergprogramma van 32 minuten op niveau 2, het was zwaar, mijn benen voelden aan als lood, snel vergeten dus.
Zaterdag moest er gebakken worden! Ja, die traditie is er nog steeds maar aangezien ik nog steeds niet kan bakken moest meneer Heijn me helpen met chocolade slagroomsoesjes :-) De training zelf was pittig maar ging me vrij aardig af. Er moest op de hei een rondje Kerstcross (circa 5 km) gelopen worden waarbij twee minuten op tempo gevolgd werden door vier minuten rustig lopen.

De komende maand staan er twee wedstrijden op het programma. Voor de derde keer ga ik de 14 km lopen tijdens de Mescherbergloop op 14 december. Als het goed is krijg ik gezelschap van Hans, Maurice (toch?) en Ron. Gezellig! Ook heb ik me definitief ingeschreven voor de Derde Kerstdagloop in Arnhem. Deze halve marathon is in 2006 goed bevallen en is derhalve voor herhaling vatbaar. Voor 2009 staat er nog niets op het programma, suggesties hiervoor zijn eveneens welkom via mail of laat even een reactie achter.

Fijne zondag!

Foto via

