Gelezen: Het Puberende Brein / Eveline Crone

Een blogpost van WoW!ter en een artikel (PDF met dank aan Leerbeleving.nl) in de Volkskrant zorgde ervoor dat ik blij verrast reageerde toen een Pabo docent me onlangs aansprak over het boek Het Puberende Brein : Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie van Eveline Crone. Dankzij diezelfde blogpost kon ik het krantenartikel via Lexis Nexis binnen een paar minuten voor de docent terugvinden en het boek mocht tevens besteld worden voor de Pabo collectie. Toen ik het vorige week op het nieuwe aanwinstenrek zag staan was de keuze snel gemaakt, meegrissen die hap!

En was is het heerlijk om weer eens een boek in het Nederlands te lezen, dat gaat direct een stuk sneller. Het boek is sowieso makkelijk geschreven zodat ook niet-kenners na lezing iets begrijpen van de werking van de hersenen en dan met name die van een puber. Neemt niet weg dat ik door het onvermijdelijke vakjargon toch vaak moest teruggrijpen naar eerdere pagina’s om erachter te komen wat ook alweer bedoeld werd met dendriet, axon, cortex, thalamus, hypothelamus en zo verder.

Bericht voor ouders met kinderen in de puberleeftijd: Het boek is niet bedoeld als leidraad hoe je met een opstandige puber moet omgaan. Nee, het is bedoeld om meer inzicht te krijgen in puberhersenen en de veranderingen die hierin plaatsvinden. Nu ben ik zelf geen ouder, laat staan van een puber maar ik vind dat de schrijfster geslaagd is in haar opzet. Ze benadert de materie weliswaar op een wetenschappelijk verantwoorde manier maar weet door praktijkvoorbeelden veel te verduidelijken.
Dat pubers vaak helemaal niet weten waarom ze bepaalde dingen doen, ze doen het gewoon. Dat roekeloos gedrag van alle tijden is, pubers die in de jaren 60 of 70 jong waren vertoonden hetzelfde gedrag. Dat het voor sommige kinderen moeilijk is om een CITO toets te maken als ze 11 zijn terwijl ze op 18-jarige leeftijd waarschijnlijk net zo slim zullen zijn als hun medeklasgenoten die geen moeite met de CITO toets hadden. En dat allemaal omdat de hersenen zich nog aan het ontwikkelen zijn.
Gelukkig is het niet allemaal ‘kommer en kwel’ met de pubers, er zijn ook positieve zaken te melden. Zo zitten er slimme internetters, goede sporters en talentvolle musici tussen en houden ze van debatteren en discussixc3xabren.

Interessant boekje, ook voor kinderlozen al was het alleen maar om te begrijpen waarom dat stelletje pubers steeds zo zit te lachen en naar je te kijken als je aan de balie zit. Waarom ze dat doen? Ze doen het gewoon :-)
Het boek doet me ook weer even terugdenken aan mijn eigen pubertijd die ik voornamelijk doorbracht op mijn kamerje vergezeld van veel boeken en de radio (ik was dol op Curry & Van Inkel). Een eigen tv had ik nog niet en van internet had toen nog niemand gehoord. Hm, met het Sinterklaasfeest in aantocht zie ik ineens die surprise avond in de brugklas weer voor me in december 1984. Alle pubermeisjes (op een na, dat was ik) kregen onderstaande single… I will catch you if you fall… Wow!

