Gelopen: Zevenheuvelenloop – Nijmegen 16/11/2008

Zo, voor mij zit de derde editie van de Zevenheuvelenloop er weer op! Het was wederom ontzettend druk in Nijmegen maar dankzij de gastvrijheid van Fortis (Yvonne en Petra, bedankt!) was het goed en warm toeven in de Vereeniging. Voorafgaande aan de wedstrijd stond er een ontbijtje klaar naast de gebruikelijke bananen, eierkoeken, Ballisto’s en Liga reepjes. Na afloop konden we zelfs genieten van een warm pasta buffet, smullen dus.

Uiteraard moest er ook nog gelopen worden… Mijn PR op de 15 kilometer staat nogal scherp met 1:16:13*, in 2006 gelopen in Nijmegen. Vooraf had ik niet het idee dat dit eraan zou gaan maar je weet maar nooit. Startend vanuit het eerste bypass vak was het even wennen om direct op het parcours te komen en niet eerst de startlijn te passeren. Het voordeel daarvan was wel dat ik na een aantal meters reeds de eerste twee mannen voorbij zag vliegen op weg naar de finish. Geweldig, wat een kracht, wat een snelheid, ik heb geklapt voor ze maar vooral heel hard gejoeld, echt gaaf om te zien.
Maar ja, toen moest ik zelf dus nog 14,5 kilometer lopen. En pas nu viel het me pas op, wat zijn die eerste kilometers eigenlijk saai in Nijmegen. Alleen maar rechtdoor en een beetje bergop. Tel daarbij op dat ik vanaf kilometer drie last van mijn linkerkuit kreeg (net alsof mijn kuit vastzat, een heel naar gevoel) dus je kunt je voorstellen dat ik na de eerste vijf kilometer (26:25) dat PR helemaal liet varen. Rond kilometer zes ging de pijn weg, joepie! Of het lag aan de Tibetaanse gebedsvlaggetjes, de Tibetaanse muziek en de ‘Free Tibet’ vlag die ik toen zag, weet ik niet maar ineens kon ik een beetje tempo maken. Nou ja, mits het inhalen lukte want dat is rond kilometer 6 en 7 niet echt gemakkelijk. Ik verloor wat tijd op de Zevenheuvelenweg maar was eigenlijk alleen maar blij dat ik mijn kuit niet meer voelde! Vanaf kilometer tien (52:48) ging het ineens van een leien dakje. Ok, het parcours gaat daar ook lichtjes naar beneden maar het voelde heerlijk om tempo te maken en andere lopers in te halen op de brede weg. Net over de finish bleek mijn tijd van 1:17:53 in ieder geval sneller te zijn dan vorig jaar (1:18:31) en daar moet ik dan maar tevreden mee zijn. Mijn tien kilometer doorkomst tijd van 52:48 bleek overigens exact hetzelfde te zijn als vorig jaar dus ik heb in ieder geval de laatste vijf kilometer een stuk harder gehold dan in 2007, mooi!

Na afloop was het heerlijk warm in de Vereeniging en werd er onder het genot van een drankje en een pasta hapje bijgepraat over de wedstrijd om rond 19.00 u. met een voldaan gevoel thuis op de bank te ploffen.

*Over dat PR heb ik nog eens nagedacht. Dit kwam twee jaar geleden tot stand toen ik vier kilo lichter was, na wat geruil van gekleurde startvakken stickers in het oranje startvak mocht vertrekken (met andere woorden, ik hoefde niet zigzaggend in te halen maar werd zelf ingehaald), de temperatuur lag een aantal graden lager en er viel een beetje regen. Voor de 2009 editie weet ik dus wat me te doen staat… Afvallen, zorgen dat ik in het oranje vak terecht kom en in de week voorafgaand aan de wedstrijd af en toe een regen- en koudedansje doen :-)

