Snel, kort en gratis

Kijk aan, kijk aan… Uit onderzoek is gebleken dat ‘Digital Natives‘ (ik kan het woord eigenlijk niet meer horen) het nieuws snel, kort en gratis willen ontvangen. Die conclusie trekt het Commissariaat voor de Media deze week in de jaarlijkse Mediamonitor. Jongeren blijken geen enkele behoefte te hebben aan verdieping van het nieuws. In de Volkskrant lees je er meer over en hier vind je hele rapport. 

Uiteraard zien de betaalde kranten de bui al hangen. Die kampen sowieso al met dalende oplagecijfers. Nu moet ik eerlijk bekennen dat er in huize Blogparty ook al jaren geen krant meer te vinden is via een regulier abonnement. Tot voor een paar jaar geleden plofte er elke dag een regionale krant op de deurmat maar toen de bezorging daarvan te wensen overliet en ik de krant pas ’s avonds kon lezen was de keuze snel gemaakt, opzeggen die hap. Af en toe neem ik een proefabonnement op een landelijke krant en dat is dan meestal het NRC of de Volkskrant. Op dit moment geniet ik alweer zes weken lang van die laatste krant en dat is erg fijn. De krant ligt keurig om 6.00 u. in de bus en houdt me op zaterdag uren van de straat. Maar ja, ik ben dan ook van de krantengeneratie volgens het artikel in diezelfde Volkskrant :-)

Ik merk het overigens ook in mijn werk, studenten willen zo snel mogelijk iets vinden, het liefst via internet maar als ik een boek kan aanraden is dat ook prima. Als ze zelf maar niet langdurig hoeven te zoeken, ze zich niet door bergen tekst hoeven te worstelen xc3xa9n de eerstvolgende trein kunnen halen. Ik chargeer want uiteraard zijn er uitzonderingen. En zelf betrap ik me er trouwens ook op, niet meer het Journaal kijken maar even hapsnap op Teletekst (over Old Skool gesproken) of via Netvibes de belangrijkste nieuwsfeitjes checken. Maar een beetje verdieping is soms best lekker! Hopelijk komt een groot gedeelte van de jongeren daar in de nabije toekomst ook achter…

Dat neem niet weg dat ik inmiddels moe ben van al die kranten die hun artikelen nog steeds achter een login verborgen houden. Gaap gaap en echt niet meer van deze tijd!

Foto via

