Leef is mie land (45)

In de aanloop naar de 16.5 kilometer wedstrijd tijdens de Rursee Marathon van morgen trainde ik drie keer. Het plan was om vier keer te trainen maar een zieke cavia* gooide roet in het eten.
Maandag trainde ik op de loopband en sloeg ik de fitnessoefeningen wegens tijdgebrek over. Het programma van 3x 3/2/1 en 2×1 met tussendoor wandelminuutjes haalde ik vrij gemakkelijk met een maximale hartslag van 173 en een gemiddelde van 143. De snelheid varieerde van 11 tot 17 kilometer per uur. De fitnessoefeningen haalde ik vanochtend in en vooraf fietste ik 20 minuten. Op het gemak want morgen wacht een zwaar parcours met behoorlijk wat hoogteverschil.
In het kader daarvan maakte ik tijdens mijn ‘hobbelrondje’ van donderdagochtend een uitstapje richting de Steenberg die op een paar minuten lopen van mijn huis ligt. Daar maakte ik ook bovenstaande foto. Het weer was heerlijk, het zonnetje scheen maar de twee korte pittige bergjes tijdens mijn 6 kilometer lange rondje deden het ergste vermoeden voor morgen…

Een Steenberg is trouwens een overblijfsel uit het rijke mijnverleden van deze regio waarover ik al eerder blogde. Zo’n berg is een prachtig trainingsgebied en ik prijs me dan ook gelukkig met de berg aan de rand van de Brunssummerheide, een overblijfsel van de Oranje-Nassau IV mijn en het exemplaar uit de vorige alinea, dat de resten van de Oranje-Nassau III herbergt. En dan te bedenken dat ik ook nog eens woon onder de rook van de Staatsmijn Emma. Niet gek dus dat ik het mijnverleden van deze regio koester en derhalve nog steeds spreek van Oostelijke Mijnstreek in plaats van Parkstad.
Meer over de mijnen en hun geschiedenis kun je terugvinden op de site van De Mijnen en als je een kwartiertje tijd hebt, kijk dan eens naar de ‘De mannen van de 546‘, een prachtige film die laat ziet wat het mijnwerk precies inhield. Met dank aan Rinus, hij zette de film in december 2007 via Google Video online.

*Met zieke cavia Jack gaat het inmiddels beter. Hij is woensdag geopereerd aan een kies en scharrelt inmiddels alweer rustig rond in zijn huisje. Met de nadruk op rustig want door het verliezen van 1/8 van zijn lichaamsgewicht is hij behoorlijk verzwakt. Helaas voor hem heeft zus Meg haar kans gegrepen tijdens Jack’s ziekteverlof want die speelt inmiddels de baas over hem.

