Gelezen: We-Think / Charles Leadbeater

Fraai, Charles Leadbeater heeft me de hele zomer achtervolgd met zijn We-Think gedachte, tot op vakantie in Londen aan toe. Maar ik kan nu officieel melden dat ik het boek uit heb. Was het een interessant boek? Gezien het feit dat ik er maanden over gedaan heb zou je kunnen zeggen van niet. En ook het feit dat het voortborduurt op datgene ik al gelezen had in Wikinomics spreekt niet in Leadbeater’s voordeel. Toch ben ik blij dat ik het boek niet voortijdig weggelegd heb want de auteur drukt je nogmaals met de neus op bepaalde feiten. Dat je je ogen niet moet sluiten voor alles wat het internet je te bieden heeft en dan met name op het gebied van ‘mass collaboration’ waarbij een groot aantal mensen meewerken aan hetzelfde project en een en hetzelfde doel voor ogen hebben. Hij geeft een aantal succesvolle voorbeelden zoals de ‘I Love Bees’ game waarover je hier meer kunt lezen maar ook het alombekende Wikipedia is een voorbeeld van de We-Think gedachte… ‘work together in a more democratic, productive and creative way’. Er is ook nog een filmpje voor de meer visueel ingestelde lezers.

Het meest interessante aspect zat wat mij betreft aan het einde van het boek, namelijk het moment dat Leadbeater dieper ingaat op de vraag of de We-Think gedachte goed is voor bijvoorbeeld de democratie. Dan komen (hoe actueel) de Amerikaanse presidentsverkiezingen ter sprake en de manier waarop presidentskandidaten steeds meer gebruik zijn gaan maken van internet en social software. Online communities blijken ineens van belang te zijn bij het werven van stemmen omdat gelijkgestemden elkaar daar opzoeken. En vergeet de fondsenwerving niet!
Voor meer informatie over de online weg naar het Witte Huis verwijs ik overigens graag door naar een blogpost van Marketing Facts van gisteren, een hele mooie, net als het eerste deel.

Nu moet ik alleen nog even concreet voor ogen hebben wat ik op mijn werkplek aan ‘mass collaboration’ zou kunnen hebben? Maar dat stel ik liever even uit tot na het weekend…

Foto via

