Trainingsupdate inclusief Stadsloop Kerkrade (43)

Na zes (!) blogloze dagen moet ik bekennen dat het met die beloofde Twitter blogpost niet wil lukken. Daarom een verslagje van de gezelligste (maar niet heus) hardloopwedstrijd van het Zuiden, de Stadsloop in Kerkrade. Maar niet voordat ik gemeld heb dat ik de afgelopen week vijf keer sportief bezig ben geweest. Een record net als mijn aantal blogloze dagen.

Op maandag liep ik in de sportschool 10 x 2 minuten, van 10 kilometer naar 14.5 met een maximale hartslag van 180. Dat is redelijk heftig voor ondergetekende maar het ging net. Sinds mijn blessure loop ik overigens geen twee dagen meer achter elkaar en dat was de reden dat ik woensdag een fietstraining afwerkte in de sportschool. Helaas was het tijd voor de maximaal test. Starten met een weerstand van 0.5 en elke 30 seconden zelf 0.1 bij toetsen. Het is de bedoeling dat je met het aantal omwentelingen niet onder de 80 komt. Als je dat aantal niet meer haalt mag de weerstand omlaag en mag je lekker uitfietsen tot 20 minuten. Ik kwam tot weerstandsniveau 2.7 en dat bleek precies gelijk aan mijn PR te zijn. Volgende keer 2.8 proberen? Daarna drie rondjes fitness want die had ik maandag overgeslagen.
Donderdagochtend liep ik in mijn uppie 40 minuten buiten. Het zonnetje scheen en het ging van een leien dakje. Vanwege de Stadsloop Kerkrade op zondag besloot ik om op zaterdag te gaan fietsen in de sportschool. Op souplesse en zonder heel diep te gaan een bergprogramma van 32 minuten afgewerkt.

De Stadsloop Kerkrade stond niet in mijn agenda maar er bleken een aantal startnummers over te zijn voor de 5 kilometer business run. Ik mocht derhalve Harry Driessen Running vertegenwoordigen en dat leverde niet alleen een gratis startnummer op maar tevens een fraai Brooks hardloopshirtje en consumptiebonnen voor een drankje en een stukje vlaai. Ach, daar wil ik best 5 kilometer voor afzien.
Zoals ik vorig jaar al schreef, voor de sfeer hoef je in Kerkrade niet te lopen. Behalve bij start en finish op de markt staan er op de rest van het parcours maar een handvol mensen en die zijn niet echt enthousiast. Ik begreep van Marco (de enige toeschouwer die wel klapte!) dat men op het parcours zelf de handjes niet eens op elkaar kreeg voor de winnaar…
De wedstrijd zelf was zwaar, een klein rondje en twee grote rondjes. De grote ronde kent een aantal heuveltjes en er stond ook nog eens heel veel wind. Mijn doel was om in ieder geval onder de 25 minuten te eindigen en dat lukte net met 24:52 minuten. Na afloop begreep ik dat men, om een voor mij onbegrijpelijke reden, van de bruto tijd was uitgegaan in plaats van de netto tijd. Maar waarom dan wel het bibchip systeem introduceren? Marc, wil jij het nog eens uitleggen in Jip en Janneke taal?

Enfin, de winst van gisteren zat in het feit dat ik na een aantal wedstrijden eindelijk clubgenoot Nancy een keertje kon voorblijven. Maar die had naar eigen zeggen een slechte dag. Of had ik nu een hele goede dag? ;-)

Foto

