Online Conferentie Nederland 2008 (OCN) / RAI Amsterdam – 7 en 8/10/2008

De Online Conferentie 2008 ligt alweer een aantal dagen achter me maar was uiteraard interessant genoeg om er nu nog een blogpost aan te wijden! Met dank aan mijn papieren aantekeningen en een heleboel Twitterberichten.

Als eerste spreker zag en hoorde ik Erwin Blom die moeiteloos en zeer vlot pratend 90 minuten wist te vullen met nieuwe internettoepassingen en de kracht van communities. Waar zit eigenlijk je toegevoegde waarde als bibliotheek en maak je daar voldoende gebruik van? Zorg voor contact en communicatie, die eerder genoemde toegevoegde waarde, een band tussen jou en je leden en zet dit alles om in een groeiend aantal leden!
De presentatie van Liesbeth en Marina, Delen 2.0 getiteld, kende een aantal overlappingen met de cursus Auteursrecht die ik onlangs volgde. Des te triester is mijn constatering dat ik niet op alle vragen van de dames het goede antwoord wist. Toch maar snel dat boek van Arnoud Engelfriet gaan lezen dus!
Cathy Spierenburg van het Mediawijsheid Expertisecentrum liet een aantal fraaie voorbeelden zien van projecten waarmee kinderen en jongeren mediawijs worden gemaakt. Het toverwoord in deze is een crossmediale totaal aanpak.
De stand van zaken in bibliobloggend Nederland werd gepresenteerd door Wouter. De Nederlandse bibliogosphere is flink gegroeid in de laatste twee jaar met als grote gangmaker ‘opperbiblioblogger’ Edwin. En gelukkig, mijn blog wordt nog steeds tot de biblioblogs gerekend ondanks de vele muzikale en sportieve uitstapjes. Uit de vraag van Wouter: ‘Waarom blog je?’ kwamen persoonlijk kennismanagement, archief, zendingsdrang, persoonlijke ontwikkeling en ‘community building’ als belangrijkste blog drijfveren naar boven.

Dag twee werd voor mij geopend door Tim Spalding met een lezing over zijn ‘kindje’ Library Thing. Ooit begonnen als persoonlijke database voor Tim’s eigen boeken maar inmiddels groot geworden door bijna 520.000 leden die het gebruiken als hun persoonlijke boekenkast en inmiddels 40 miljoen tags hebben toegevoegd en meer dan 500.000 recensies. Meer cijfers? Check Zeitgeist. Ook ik heb er een account maar wist niet dat er zoveel Library Thing functionaliteiten waren. De ‘unsuggester‘ bijvoorbeeld, een geweldige vondst. Als je dit leest, is de kans groot dat je deze titel helemaal niet wilt lezen. Het omgekeerde ‘suggester‘ effect dus. En traditionele catalogi, ‘eat your heart out’! De tag Cooking is veel populairder dan het traditionele Library of Congres trefwoord Cookery. Doe er uw voordeel mee, zou ik daarom willen zeggen. Maar euh, eigenlijk komt het er dus op neer dat al die Library Thing gebruikers een gedeelte van mijn werk doen (het ontsluiten van boektitels) zonder dat ze het beseffen. Toch iets om over na te denken!
Dat Hyves een krachtige, populaire en laagdrempelige community is, bleek uit de presentatie van Wilma van den Brink. Zij liet succesvolle voorbeelden zien van bibliotheken op dit vriendennetwerk en tijdens haar praatje besloot ik maar meteen om een Fontysmediatheek Hyve te maken. Moet nog gepimpt worden maar het begin is er.
Na het Livecasting verhaal van Jeffrey Snijder, dat mij grotendeels boven mijn niet al te technische pet ging was het tijd voor de afsluitende paneldiscussie. Daaruit bleek vooral dat er nog heel wat moet gebeuren voordat 1.nullers en 2.nullers elkaar ergens tegenkomen en met elkaar zorgen dat de bibliotheek in haar traditionele vorm niet door de hoeven gaat zakken. Het begin is er, net als de goede wil en de ideexc3xabn dus ik heb er het volste vertrouwen dat het goed gaat komen. Toch?

Voor de lezers die zich afvragen of dat Twitteren nog iets heeft opgeleverd? Jazeker maar mijn bevindingen daarover bewaar ik graag voor een andere post.
Rest mij nog de aanwezige Bibliotheek 2.0 Ning leden te bedanken. Niet alleen voor de organisatie van een aantal interessante lezingen maar ook voor de relaxte open sfeer. Een verademing op een congres als de OCN! Het was me een waar genoegen om jullie allemaal ‘in real life’ tegen te komen en om met een aantal een kort of een iets langer praatje te maken. Een welgemeend dankjewel voor twee leuke, zinvolle en inspirerende dagen. Tot snel!

NB: Een speciaal woord van dank aan Dappere Bas voor de logeerplek.

