Feit of fictie?

Heel af en toe schrijf ik op dit weblog over mijn belevenissen met studenten. Over een opvallend voorval, grappige briefjes, vage vragen, de zoekvaardigheden van studenten of ex-studenten die nog snel ‘iets‘ komen inleveren. Meestal duid ik studenten aan als X zodat het niet altijd duidelijk is of het een jongen of meisje betreft en namen noem ik al helemaal niet. Lijkt me wel zo prettig voor de privacy van de betreffende student.

Vandaag las ik een bericht (al van 12 augustus jl.) waarin melding wordt gemaakt van het feit dat een Amerikaanse collega ontslagen is vanwege een boek dat ze geschreven heeft over haar belevenissen in een Openbare Bibliotheek. Sally Stern-Hamilton schreef het boek ‘The Library Diaries‘ onder het pseudoniem Ann Miketa maar op de omslag staat een foto van de bibliotheek van Ludington. Daarnaast schrijft ‘Ann’ in haar voorwoord dat ze 15 jaar gewerkt heeft in een kleine dorpsbibliotheek, in het boek verder aangeduid als Denialville, Michigan.

In de ontslagbrief schrijft de directeur o.a het volgende:

"The cover of your book includes a picture of the Ludington Library.Each chapter is devoted to a specific library patron or patrons. Yourbook portrays these people in a very unflattering manner. You describeindividual patrons as mentally ill, mentally incompetent,unintelligent, and unattractive. You label several as ‘perverts.’ Whileyou stop short of naming the individuals you targeted in your book,your detailed descriptions of their unique characteristics andmannerisms make them easily identifiable in our small community."

Toch blijft de schrijfster erbij dat het fictieve verhalen zijn, weliswaar gebaseerd op persoonlijke belevenissen. Over het boek zelf kan ik niet oordelen want ik heb het niet gelezen maar op Amazon kun je een aantal reviews lezen.

Zelf heb ik er een dubbel gevoel bij. Ik denk dat je best kunt schrijven over iets dat je meemaakt maar het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat je mensen (je klanten notabene!) belachelijk maakt en dat er daarnaast ook nog eens een grote kans op herkenning is. Het blijkt een terugkerend thema op dit weblog te zijn want iets soortgelijks vroeg ik me ook al af in november 2005 en hxc3xa9, in juni 2007 moest ik best lachen om de blunderwiki van de KPN Helpdesk. Best hypocriet, nietwaar?

Foto

