Gelezen: Isa’s droom / Marco Kunst

Wat een vreemd boek was Isa’s droom van Marco Kunst. Ik weet al niet meer door wie of wat ik geattendeerd werd op deze titel maar ik weet niet zo goed wat ik nu van dit boek moet vinden. Steeds weer wilde ik het wegleggen maar naarmate het einde naderde werd ik ook steeds nieuwsgieriger naar de afloop.

In Isa’s droom wordt het verhaal verteld van Isa die beroemd wil worden. Ze doet mee aan een talentenjacht maar dat loopt uit op een groot drama. Ze slikt in een opwelling een fikse dosis slaappillen en raakt in coma. Voor de buitenwereld althans want zelf komt ze terecht in het Binnenland, haar eigen innerlijke wereld. Isa maakt kennis met een wereld die ze niet kent maar ook weer wel want ze herkent bijvoorbeeld personen van vroeger, ze ziet zichzelf als klein meisje en ontmoet zelfs haar reeds overleden broer, Seb.

In Isa’s Binnenland probeert ene Alysha de macht over te nemen en als haar dat lukt zal Isa sterven. Met de hulp van Seb, Ies (Isa als zevenjarige) en Willem, een schoolvriend probeert ze Alysha te verslaan, het Binnenland te redden xc3xa9n dus ook zichzelf te redden. Tijdens die strijd reist ze door haar eigen innerlijk en ontmoet ze ook nog eens vreemde rare wezentjes die allemaal hun eigen taak hebben in Isa’s binnenland.

In het boek zit een kaart van dat Binnenland en in de verantwoording is te lezen dat deze gebaseerd is op Sigmund Freuds weergave van de structuur van de menselijke geest uit Neue Folde der Vorlesungen zur Einfxc3xbchrung in die Psychoanalyse uit 1932. Ach So… Marco heeft op zijn site trouwens een reisgids voor de Binnenlanden staan. Die zou ik er tijdens het lezen even bijhouden.

Intrigerend boek!

